Učitelj

146 Учитељ

Неговање здравља јесте више брига домаћег васпитања, али пошто је оно тако важан услов за целокупно напредовање, неговање здравља припада и јавном васпитању, у колико оно може да се осигура паметни радом А рад није само вежбање тела, него и вежбање воље. И баш због овога гимнастички рад, па био он игра или гимнастичка вежба, морао је да уђе у васпитни систем.

Из властитог искуства свако зна, колико је свеж духовни рад после какве шетње по чистоме зраку. Овај је моменат нагнао многе мислиоце на помисао: да ли час гимнастике треба да се заврши слободним вежбама — играма или гимнастичким вежбама на справама. Отуда је и придата велика важност играма и гимнастичким вежбама што освежавају за духовни рад, разуме се, ако имеђу часа гимнастике и духовног рада протекне једна пауза за одмор, да би се раздражени нерв, брзи пулс и брзо дисање довели у нормално стање.

__За децу основне школе најплоднија је гимнастика дечје игре, које јачају тело, јачају вољу да може руководити свима _ покретима по такту и извесном реду. Дечје игре задовољавају потребу дечју за непрестаним кретањем, које је последица њихове анатомске грађе. Дечје игре су изврсно средство за јачање кичмених мишића, а тим уједно и средство за заштиту деце од кривљења кичме.

Појимајући сву важност гимнастичких игара за васпитање и здравље ученичко, г. Илић дао нам је лепу збирку игара и гимнастичких вежби пропраћених певањем. Каква је корист од дечјих игара за развијање тела и духа, изразили смо напред, а кад су удружене још с лепом песмом, онда је корист још већа, јер се везује с ритмом, који је тако важно васпитно средство за живот и уметност.

Мелодије, које прате само извођење игре, пробрани су народви мотиви, у темпу прилагодном игри, а просте су за извођење да их може изводити свако, ма и најмање музикалан. Све су мелодије удешене за два гласа, те их музикалнији наставници тако могу и изводити ради уживања још и у мелодичној складности. +

Игре су тако лепо објашњене, да их деца могу сама изводити по прочитању.

Гимнастичке вежбе дошле су као допуна ове збирке, Оне су погодне за старије ученике као средство за развијање ми· шића. Илустрацијама објашњено је њихово извођење. Ово је било нарочито потребно за оне, који нису имали прилике да сами изводе ове вежбе у војсци.

Лако излагање, лепе и складне мелодије, лепе илустрације и велика важност гимнастике у развијању тела и здравља препоручују ову лепу књигу г, Илићеву. Наша је жеља да без