Učitelj

Јединствена обучна основа за основне школе 173

првој треба да га сбучни рад уведе у завичајну заједницу, па га учини станицом организма, у ком ће ученик народне основне школе понајвише провести свој радни вијек. Уједно та прва етапа треба да буде основка за разумијевање и уживљавање у шире заједнице, ту треба да се у ученику развију оне везе, које ће га везати послије с националном целином, па напокон по њој и с читавом људском заједницом.

Да се та сврха постигне треба да се развије на тој основеца образовни рад у два смјера, у смјеру природном и социјалном. Оба смјера треба да се оћуте већ у обуци у најнижем годишту и да се у прва два годишта заокруже, изграде у једну цјелину. -

Природна заједница треба да ученика апсорбира као свој. дио и акгивни орган тиме, да му образовањем даде прилике промотрити живот природе и људски рад у њој, па му даде прилике да и сам у том раду према својој снази и својим способностима учествује. Елементи природних наука и елементи. географије, како их подаје почетна стварна или завичајна обука и рад, који је с тиме у вези, треба да изврше тај задатак.

Ученик треба да промотри у двије године оне природниве и природне појаве, које су карактеристичне за живот човјека уопће, а особито оне природнине и појаве у природи, које су карактеристичне за живот завичајне заједнице. То мотрење вије: научно, ни суставно, него онако, како то сам живот доноси;. на основи тога мотрења не изграђују се биолошки и физикални закови, већ се то само емпиријски упознају, наиме обука иде само за тим, да испред ученикова ока издигне оно, штонањ утјече, да му оживи оно, што је свакидашње, покрај чега он сваки дан пролази, али чему он још не замјећује замашај. и вредност. Та обука треба да утјече више на срце неголи на. интелекат, она спомоћу развијања чувстава и органа за примање утисака из спољашњега света припрема основку за образовање интелекта у вишим годиштима основне школе и у даљном његовом самообразовању. У том делу треба да дете оћути. како је на пр. сунце извор животу, како човек зависи од природе и њених створова, од биља, животиња, од природних појава, што се готово сваки дан очитују. Зато и треба, да у тођ обуци превладава_ естетски моменат, и у њему треба да тражимо средство, које ће у фантазији детета подати живота свему