Učitelj
4174 Учитељ
оному, што га окружује, Зато треба ту да служе, пјесма, прича, чигра и рад као главна средства, која ће помоћи, да се дете уживи у своју заједницу, па да се тим његовим уживљавањем покрену све оне његове способности, што требају, да га после повежу са ширим заједницама, а нарочито с националном заједницом. "Тај почетни школски рад значи управо јачање смисла за заједницу оа ономе месту, где се тај смисао најјаче осјећа, на ономе месту, које ће после увек нашему ученику, па ма где он био лебдети испред душевних очију, и које ће његов дух образовати снажно, да ће му то бити наочале, кроз које ће кроз читав свој живот гледати сав остали свет и све што год ће у њему наћи.
Ово нам јасно казује, да је тај дио завичајне обуке основ читавој даљној обуци у географији. Ту ученик географски проматра један део земље, који ће му после у даљној обуци служити, да аналогијом може себи предочити јасније и оне кргајеве, које ће моћи да директно мотри, већ само посредно и онако, како му те удаљене крајеве приказују географска карта. Ово обучавање треба да му после оживљава географску карту. “Гора његова завичаја послужит ће му, да себи представи гору у туђем крају, да је у поредби види, једнако; тако ријека, поток и сваки географски објекат његова завичаја. Према томе пак, жако ти објекти утјечу на живот људи његова рођеног краја, -закључиват ће он у даљној географској обуци на вишем ступњу, какав је живот људи, којих не може да гледа у њихову свакидашњем раду. По свому завичају имат ће он везу с читавим светом.
Равличне врсте рада треба ту да помогну ученику код развијања овакве везе и разумевања. Најмањи део његова за"вичаја послужит ће му као прве побуде за разумевање географске карте, која приказује туђе крајеве. Зато треба да тај део завичаја израђује као рељеф, а након тога нека га цртањем, приказује и тако радом дође до разумевања онога, што је људски дух створио, да може себи предочити земаљску површину. Онај процес што га је људски дух прошао, док је створио карту и њоме прегледно предочио прилике на земљи, "треба да пређе и дух нашега детета, без тога оно неће моћи •с разумевањем да посматра тековине културе и њезина по-
"моћна средства. Рељеф завичаја израђује се на свршетку те обуке у великим димензијама у дворишту, а онда у мањим, у