Učitelj
182 Учитељ _
тима, борби за опстанак, конзервацији специје и дечјој психологији, изнеле су на светлост огромну зажност воље. рођ Stanley Hol, 5иПу па и Вунт, који је сматрао пажњу као карактеристични феномен воље, гледали су не у интелекту већ у вољи фондаментални факт душе. -
У садашњој модерној психологији чак се је почела да појављује једна борба, једна реакција волонтаризма против: интектуализма. Почело се да се приговара како воља предпоставља идеју и како има за претходницу инстикт, а заборавља се да је воља пре свега у раду, у кретању.
Какав је први основ нашега рада, то је питање више философије и ми се у то нећемо упуштати. Задовољићемо се да изјавимо према садашњем стању те доктрине, да се психичка активност може свести на јелну од ове три форме: знање, сентименат и воља. То су три облика духозног живота интимно везана међу собом јер нам се душа представља час као идеја, час као сентименат, час као воља и час у сва три облика.
У школама једнога доба целокупна настава сводила се на. то, да ученицима пружи што више знања. Такав је систем био. раније нарочито у Немачкој али у последње доба школе теже да постану практичније, професионалније и радљивије. И дечја забавишта чак променила су радикално своје методе: игра и занимање дали су им један нов живот. У основним па и вишим школама цртање, ручни рад, професионални и агрикулни рад постепено се уводе и њихова се корист јасно признаје. Физичке науке предају се експерименталним методом а осталеприродне науке почињу се изучавати конкретноиу самој природи,
Посматрајући дубље интелекат, сентименат и вољу, који: су у теорији васпитања стекли своју вредност, видимо да код њих велику улогу игра акција. Акција изоштрава вољу, навике, карактер а најачи мислиоци сматрали су увек образовање моралног карактера као прави и последњи циљ васпитног рада..
Воља даје човеку праву вредност, што значи да акција, навике, карактер, вреде за нас више од ма чега другог. То су врлине, којима се дивимо увек, Кад све то човеку недостаје, онда он није човек у правом смислу те речи. Али воља није. разумљива без интелекта и сентимента и само хармонијским развитком та три фактора дете се упућује правом васпитном циљу и постаје способно за савремени живот.