Učitelj

Почетно читање и писање 187

—, те је само потребно да обнове везу између оптичке преставе добијене посматрањем слова и моторне говорне преставе (састављене из престава о покретима говорних органа за изовор гласа), када се, после прочитања, образује и акустичка говорна престава (чујни-слушни-глас). · Писање, дакле, као. сложенија психичка радње, зе може претходити читању, него мора доћи после читања. Почињати писањем значило би почињати од једне сложеније радње, а то, појмљиво је, не може бити психолошки оправдано. Из тога разлога не може се примити, као до детаља тачна Гразерова мисао: „Свака настава. читања, које почиње читањем, против природан је ток“. Наше је, пак, мишљење, да се од ученика може захтевати да напишу једну гласовну комбинацију (реч) тек онда, пошто су известан број речи написаних од другог прочитали, те тиме донекле стекли појам о написаној речи. Што се реч прво мора нгписати, па онда прочитати, то не може бити разлог, да се мора почињати писањем, У истини реч се мора прво написати, али то писање не врши у почетку сам ученик, већ је добија готову — написану. Сличан случај имамо и у музици. Ако би се овоГраверово начело примило као тачно, онда би у настави музике требало прво захтевати од ученика, да стављају мелодију на хартију (ноте), па тек после да свирају и певају готовенаписане мелодије. Немогућност таквог поступка очигледна је.. Да је заиста писање сложенија и тежа радња од читања може нам послужити као доказ и то, што има много свршених ученика основне школе, који после извесног низа година забораве писање, док им је способност читања још одржана. Према свему овоме; Граверова заслуга није у томе што је дао неки. прецизан метод, већ више у томе, што је дао потстрека, да се читање и писање доведе у органску везу, т. |. да се уче упоредо, а не, у великом временском размаку, одвојено. Прво писање треба, дакле, предузети пошто су ученици донекле ушли у суштину шчитавања (после пређених неколико влова),. па после изводити и једно и друго упоредо, да се међусобно допуњују и објашњавају.

Граверова метода позната под именом „чиста метода писања и читања“, дала је повода постанку, тако зване, мешоsume метвде писања и чишања. Ова се метода више односи на ред којим ће се изучавати разне врсте слова, те као таква.