Učitelj

Из школског рада 193

тако звани, Грубеов метод, по коме сеу [и II paga. предаје број по број у сва четири вида одједном, у Ш раз. стотине, а у ТУ раз. хиљаде, свака за себе, у сва четири вида.

Наравно не мора се баш буквално предавати сваки број за себе, већ се могу предавати и по 2—3 броја заједно. На пр. 11 и 12, 13 и 14, 17 и 18, 19 и 20. Најпоспг кад се пређу бројеви у облику таблице множења и дељења, узима се за предавање читава десетица бројева од 830—90, па од 90—100, у сва четири вида, у свима могућим комбинацијама.

Други је начин овај, по коме се највише предаје рачун у основној школи, а то је: да се предаје сваки рачунски вид за себе, (у одређеном броју по програму), сабирање, одузимање, множење и најпосле дељење. По овом начину су написане и ручне књиге (рачунице) за наставнике од пок. Стеве Д. Поповића. У по којој школи можда се још налази и његова књига: „Практична предавања из рачуна“, с којима је он положио темељ рационалном рачунању у нашим осн. школамг,

Није могуће овде упуштати се у оцену, који је од ова два начина бољи, јер то и није циљ оном напису. О томе је писао г. Срета Аџић бив. упрв. учит. шк, у „Просв. Гласнику“ 1900 г. (св. за м. новембар). Ја сам о томе писао у „Учитељу“ за 1898/9 год. Опширније о предавању рачуна изнето је у „Пссебној Педагогији“ од г. д-ра В. Бакића, коју је издало „Учит. Удружење“, и у књизи „Методика рачуна“ од Јов. Јовановића професора.

Но којим било од ова два начина да се предаје рачун у основној школи, таблица множења треба да се предаје овим редом:

1. Очигледно извођење дотичне радње (множења) на рачунаљци, дрвцима или зрнима пасуља и кукуруза, ако нема рачунаљке“)

2. Одмах за тим утврђивање те рачунске радње примерима из живота. Ако деца не буду разумела и упамтила претходну радњу (рад на рачунаљци), онда се ови примери (задаци) израчунавају помоћу рачунаљке.

+) 0 употреби рачунаљке треба видети у поменутој Педагогији Д-ра Бакића. ј

Учитељ 5 3