Učitelj

322 : Учитељ

mad učenicima u Šškoii, te je škola vrlo zgodno mesfio za eksperimentisanje. Veština vaspitanja je prema tome veština eksperimentisanja“. Ра 1 РЕараје. Frebel i Herbart primenjivali su svoje metode u pedagogici ali niko od njih nije držao da time stvaraju eksperimentalnu pedagogiku u naučnom smislu te reči jer takvi su metodi bili resultat jedne logičke elaboracije njihovog mišljenia.

Ali u čemu se sastoji taj novi pedagoški pravac i čime se (on odlikuje? Šule nam u prilog toga veli:

„Normativni pravac pruža ciljeve dobivene od ostalih nauka, kao etike, i određuje na koji način ovi ciljevi mogu biti dostignuti. Mi stoga verujemo, da pedagogika mora ispitivati sve moguće razvitke i pronaći sa kojim se sredstvima mogu podupirati. Ona mora da eksperimentiše ciljeve dobivene od normativnih nauka i da utvrđi, koje su pedagoške norme zgodne da vrše uticaj u koje ih doba treba primeniti i kakav je stepen razvića dobar za jednu vaspitnu akciju.

„Ako npr. normativne nauke stavljaju za cili moral i religiiu onda А ima tri pitanja da reši:

1. Koje su psihološke baze morala i religije (o čemu se poglavito bavi socijalna psihologija).

2. Kakve su individualne razlike susreću u tom pogledu (o čemu se bavi diferencijalna psihologija), i

3. Kakav se stepen morala i religije nalazi kod deteta i : ·kom su mu periodu razvića razumljivi takvi problemi kao i kad interes za njih dostižu kulminacionu tačku (dečja psihologija).

„Posle toga dolazi se na polje pravog pedagoškog ispitivanja i ako je u tom pogledu moguć jedan metod, onda jie to eksperimentalni'). Isto tako i slavni predstavnik ovog novog pravca Ernst Mojmau priznaje da eksperimentalna pedagogika ne pretenduje da obuhvati ili reši sve probleme vaspitania već samo one, koji imaju osnova u faktima. On odbija da je njen zadatak određivanje vaspitnog cilja, koji zavivi od stepena kulture i ideala civilizacije jednoga doba i stoga ulazi većim delom u krug socijalnih nauka, ali joi pridaje ove zadatke:

1) Schulz: „Aus der Werkstatt der experimentelle Psihologie uad Pidagogik“, str. 5.