Učitelj

Школске библиотеке и дечја лектира 343

ду =

своје отаџбине, да се натјече у ходу и играма у природи. „Дјечак“, вели, „који се овим бави, нема времена, да чучи у соби читајући и ивмишљајући пустоловине.“

Дјеца 'и младеж у нашим многим варошима налазе у ногометашком шпорту, и у куд и камо од тог подеснијим, соколским вјежбама, довољно одушка својој младалачкој снази

Враћајући се опет, да прослиједимо нашу тему, ваља дакле истаћи, да ће лектира са добрим мислима и добрим идејама засигурно и дух диспонирати у том правцу. |

Вриједно је чути овдје Хербарта шта вели о избору лектире: „Прикажите дјеци и оно, што је неваљало, само не као предмет пожуде, она ће брзо опазити, да је неваљало, Прекините приповијест са моралисањем, учинићете је досадном. Приказујте само оно, што је добро, биће им једнолично, па сама већ жеља за промјеном, учиниће им драгим и оно, што је неваљало. Али приповедајте дјеци приповијетку пуну радње, одношаја и карактера, психолошки строго истиниту и без икакве намјере цртати добро или зло, а при том да не премашује дјечје схватање и осјећаје.. па ћете видјети, како приповијест тада осваја дјечју пажњу... видјећете, како разноврсно градиво рађа разноврсне мисли.“

Сундерман тражећи да дјечја лектира буде умјетничко дјело захтијева: !. заокружену цјеловиту радњу (у средини, којој воде све нити, једно иди више лица) 2 карактере строго истините и оштро обиљежене, јасно приказане и консервативно вјерне, 3. садржај ва дјецу а истодобно и за одрасле, и да се из њега намећу нова питања и нови проблеми, 4. пјесничко дјело. Фабула нека није тенденциозна или можда још и искривљена истина, а практично приказивање нека је поетично очигледно и једноставно. Суха и мршава храна умара живот, а свјежа га извор-вода окрепљава.

У теорији се може закључити, па и не било то увијек сагласно, како ће неки литерарни производ са умјетне и знанствене стране послужити одгоју, али како ће он дјеловати на појединог ђака, показаће нам једино искуство. Младеж каткад одбаци и оно, што учитељ сматра као ванредно и интересантно. Кестер је о том правио нарочите експерименте.

3) Давање књига на читање.

Кад дјеци дијелимо књиге на читање из школске књи-

жнице, ваља изрећи по коју згодну натуклицу не одајући са-