Učitelj

344 Учитељ

држај ни намјеру, али и не натурајући ученику књигу преке воље. Ако ученици сами бирају књиге, обично их узимају по наслову, обилну, илустрацијама или по препоруци саученика.

Илустрације су веома важне у дјечјој лектири. Оне или служе разумијевању текста, или оплемењивању естетског укуса.

„Младеж их врло воли.

Д) Како ваља читати.

Желимо ли да се дјеца користе читањем, које у осталом ваља да буде у уској вези са наставом и одгојем, онда смо дужни да их научимо, како ваља читати.

То је могуће постићи најприје заједничким читањем у школи и то, како је већ речено, у старијим разредима, када се дјеца више не боре потешкоћама саме технике читања. За то би морали имати у школској књижници ексемплара једне књиге, колико и ђака, или барем, да на сваку клупу дође по једна књига. Ако више ученика добива неки дјечји лист, и овај нам може згодно послужити заједничком читању. За само читање са дјецом вриједе опћа методичка правила, која и иначе примјењујемо у настави. Особито се препоручује читање са оловком у руци, да се узгред на папирићу праве биљешке о садржини, непознатијим изразима, важним именима, изрекама итд.

Добра је страна овако заједничког читања и у том, што помаже јединственост у одгоју. Једнаке мисли и интересне сфере крећу их све једнакомјерно напред. Зато и вели Хербарт: „Ништа није згодније, до изједначи дјецу, која се стјечу са разних страна, као бујица прича, која их заједно све собом поносе“.

Они, који који дижу свој глас против заједничке лектире

и читања истичу, да треба узети у обзир дјечји индивидуалну

наклоност. Али заборављају при том, да је ученички укус још у развоју, да га треба истом будити и оплемењивати. У осталом лакше је наћи таквог штива, које ће интересовати већину дјеце, него онолико књига, које би задовољиле свачији посебни укус. Дјеца ће и поред тога услијед утјецаја, који се даду или не даду контролисати, показати ипак индивидуалне разлике у својим способностима. О томе ће се моћи водити већа брига онда, кад дијете доспије до бирања будућег звања, и када ће слободније одабрана =" ONO BO E. Hp имати да учини своје.