Učitelj

Педагошка зрнца 353

плодове, нека твоје дете буде слободно што више може; тражи пажљиво све где можеш да му оставиш слободу, мир и трајно расположење. Све, ама баш све, што можеш да му предајеш помоћу самих ствари, не предаји му помоћу речи. Остави га нека само види, чује, нађе, падне, устане и превари се. Намало речи кад је могућна само радња и сама ствар. Све што може само собом да учини, пусти га нек чини. Нека вазда буде заузето и увек у послу, и нека време, у којем га ти ничим не узнемираваш, буде највећи део времена његова детињства. Уверићеш се да га природа боље учи него људи“.

10. Тешкоће у васпитању.

Марион: „Образовати човека јесте врло тешка ствар. Не тражите ту геометријске тачности и никако се не надајте оној узвишеној мирноћи с којом се изводе геометријске демонстрације. Имаћете ту борбе; имаћете изненађења; сурових испада, лакоумности, клонулости, подизања, тромости и свих чуда активне и слободне природе дечје; имаћете сву бурну несталност, која ће се понекад појавити као хармонија, а по некад се изређати у хаос, који је у човеку исти као и на мору“.

МЕТОДИНА

Д-р Душан Рајичић, — Београд. Слободни писмени састави.

Кроз коју годину прослављаће се у Великој Британији и у научним круговима других земаља тристагодишњица смрти знаменитог философа енглеског Франциса Бакона, лорда Веруламског. Баконово учење, као што се зна, од интереса је и за педагога и дидактичара. Али у овом тренутку нама пада на памет једна његова заслуга за науку уопште. Бакон је заузео енергичан став према оним мислиоцима, који, истражујући истину, неће самостално да посматрају ствари, да их

Учитељ 4