Učitelj

О учитељском самообразовању 439.

порезник, и астроном, и политичар, и привредник, и беседник, и „певчик“ у цркви, — једном речју; један енциклопедист бар у минијатури.

Видимо сад учитеља у обичној паланчици и осредњој_ вароши. Ту је стигла и једнако стиже читава хрпа болећивих апела за оснивање у месту разноврсних просветно-културних помажућих друштава, одбора, пододбора; за прикупљање добровољних прилога у разноврсној сврси; за што свечаније извођење прославе тога и тога дана; за одржавање каквог популарног предавања; за оснивање народне књижнице и читаонице и т. д., и т. д. Или је дошао државни, народни празник један, други, трећи, када увек треба рећи по коју реч. С обзиром на интелектуални квалификације осталог данашњег чиновништва то тим местима, — ко ће ту све узети главну иницијативу у своје руке, до учитељ. Могу други заузимати виши и главнији положај у свим тим друштвеним манифестацијама, али је он увек душа и језгро свима тим покретима и око њега се све окреће. И сада учитељ, нарочито млад почетник, будући потпуно свестан свога позива и по"ложаја на коме је, и по речима песника Ракића: „Знајући што даје и зашто га даје“, — може ли стајати скрштених руку пред свим овим неодложним потребамаг — Не. Он мора управо не мора, већ му је дужност, и он хоће да дела, — али осећа у себи једну озбиљну, тешку празнину, једну стварну неспрему, неспособност и невичност, за све то, јер школа, која га је спремала, није га могла оспособити за све то. И, шта да ради садг — Професори далеко; место, средина у коме је, неспособна да му ма шта да; она може примати од „њега само, никако и давати му што. И шта да ради2 Коме да се обрати пријатељски за савет и помоћ» — Нема никоме. И он долази тада до једне тачке почетног очајања и разочарања. Будући слаб и усамљен тако. слаб да и самом себи не може помоћи ништа, а камо ли другом, он пада у онај болно-мучни толожај Рајка војводе: ;

„Шта ће коме учинити Рајко, Шта ће себи, шта ли ће Сријему, А шта ли ће у Срјему Турцима2“

И ето ту долазимо сада до кључа те неопходне потребе

"личног рада учитељевог на проширењу свога образовања ини-