Učitelj

452 - Учитељ

пута, до толиких чак и међусобних изгреда, да изазивамо чуђење код људи, који ствари посматрају са мало узвишеније тачке, са идејног становишта.

Људи чије држање опредељују чисте идеје — а идеје су

нешто уздигнутије, више од нас, могу данима расправљати о . н“кој ствари а да никада не дођу до оштрог сукоба и увреда. Док људи, који неку ствар бране или нападају са гледишта ближег, конкретнијег, нађу се на један мах у опреци са сваким који га дира у ту осетљиву жицу, само зато што је он присно и интимно везан за то, целим својим бићем. Па ко нам може пружити боље и зрелије идеје водиље у животу, него књиге великих мислилаца, социолога, природњака и др. који су својим високим умом узлетали на тако велике висине, изнад обичне вреве и жагора ситних људи.

Па зар се мало пута чуло из уста наших другова: нисам члан удружења, а и не желим да будем, када на челу његове управе седе ти и ти људи. Нећу да посећујем учитељске скупове, зато што се на њима води лична теревенка. Да, то је све оправдано, када се ствар посматра из те непосредне близине, која не дозвољава да се циљ и задатак удружења и зборова појми у свој целини и потпуности. Свакако у овом случају једна оваква изјава морала би се обележити као издајство наше заједничке ствари и саботаже нашег удруживања и организације, Ко хоће да ужива у природној лепоти и панорами једне околине, он мора да тражи најузвишеније место, на које,ће се попети, да својим видокругом обгрли цео романтични крај. Ко хоће да ужива у лепоти музичких тонова својим слушањем, он се мора мало поизмаћи, те да избегавши шум самога инструмента, прими само чисте и звучне акорде мелодије. Па и ми ако хоћемо да уживамо у снази и јачини наше учитељске организације, ми се морамо мало поизмаћи

изнад личних симпатија и антипатија, и ставши на једно идејно, |

и несебично становиште, осетићемо сву благодет свога рада. Но до тих чистих и несебичних идеја и појимања може нас уздићи само здрава литература, дела и плодови оних људи који су сагоревали себе радећи на њима, да поведу свет путем узвишенијих побуда и осећања. Па како ћемс доћи до здраве лектире, до једне лепеи "богате књижнице, која би у својим делима садржавала све

5“

МЕ за

1