Učitelj

мал БЕТА НИ ПАН odM

628 Учтитељ

дратним преградама (или какав буде картон). Слова и речи могу се ређати по вољи деце или наставника, те не морају бити арабеске (с брда, с дола). Ове су словарице врло подесне за шчитавање, само их треба удесити, да слова буду мања и по могућству у боји, а наслон да буде дужи и са више преграда за склапање целих реченица,

За рад са словарицом стоји нам на расположењу дечји и наш речник, па их по вољи бирати и по наслону ређати и читати. Ту може бити и визуалних дражи јер се састављају речи из дечјег речника. Њин нам речник стоји расположењу при писању на табли или на таблицама.

Да деци настава не би била досадна за грађење слова употребљавао сам дрвца,. канапу, картон па и саму децу. Двоје деце нпр. кад се једно другом окрену и тако извију начине „о“, а ако окрену леђа у леђа начине „х“; мало се размакну и трећи стане у средини начине „ж“ итд.

Поред поменутих средстава имамо као луксуз кинематографију за шчитавање OJI r. Радојичића.

Од Г. Недељковића има једна мала направица од картона

слична кинематографији. Картон је округао и окреће се, а на

прорезима излазе слова за шчитавање.

Ове промене буде код деце интересовање, те не могу омрзнути ни буквар ни друго које поменуто наставно средство. Овим се променама реконструјише дечје искуство.

Мислим, да је погрешно од деце тражити, кад се врши најтежи физиолошки и психолошки процес нпр: шчитавање речи „попа“, у коме им суделују очи, уши и мозак, и кад говорне органе напрежу за изговор речи, да се тада деца под-

сећају на попа, његове руке, колач, водицу итд. У моменту

шчитавања, у дечјој свести између представе слова и гласова, и представе попа, колача и водице нема никакве додирне тачке.

Кад дете прочита реч, тек му се тада појављује душевно за-

довољство, јер ће му се у свести појавити попа са свима својим перипетијама, Знамо, да слике код деце играју велику улогу јер их бујна

дечја машта тражи. У томе су циљу у букваре и унете, да по"служе извођењу букварске наставе, Иначе су слике лепи мо-

тиви за причање као и за писмене саставе. За ово су још

подеснији дечји илустровани листови;