Učitelj

Општа Педагогика 555;

свога времена, у тежњи да метафизику учини науком. И тај циљ он је веровао да је постигао на тај начин, што је мета-

физику учинио науком о науци т. ј. теоријом сазнања. Данашња метафизика се труди да покаже неоснованост овог Кантовог учења о неспособности људског духа да позна ствари по себи. Хоће ли у томе успетиг То је питање времена. Једно треба имати у виду. Кант је својом критиком. метафизике показао да је она могућа као наука само ако се нађе сигурна метода метафизичког испитивања. Око тога се: труде савремени метафизичари. И ако успеју у томе, мораћемо признати, да се ради тога успеха у многоме има да захвали Кантовој критици. А та би Кантова заслуга за метафизику била велика — већа него што је многи и многи метафизичар учинио својој науци. Вр. Никола Поповић

Београд. i) ванредни професор Универзитета.

ОПШТА ПЕДАГОГИНА

Х. П. Милошевић — Београд

Развијање естетичких осећања код деце,

Кад посматрамо природне лепоте или ремек дело неке уметности, ми тада увек осећамо једно дубоко задовољство. Ми се тим лепотама искрено дивимо. То естетичко осећање нема везе са неким личним интересом или материјалном коришћу, нити са нашом сујетом. На против, то осећање је у веви са мирним посматрањем једног предмета, који нас задивљује и очарава.

И док многа остала чулна развијања или задовољавања свога самољубља, чувамо само за себе, дотле једно естетичкоосећање ми често желимо поделити и са осталима. Кад кажемо за једну ствар да је лепа, то значи да нам се она допада и да се може допасти и другима.

Зато ако желимо да морално васпитање буде потпуно, онда оно мора развијати поред осећања љубави према: истини доброти још и осећање према лепоти.