Učitelj

Књижевни преглед 571

=== ==

BangseMan ao je BuHiue neJta 88 области рачунске HacTaBe.') И сва су му дела од нарочите вредности, јер Валземан на темељу своје теорије заснива и практичан рад, те и ово дело тангира највише елем“втарну рачунску наставу. Он поставља рачунску наставу на чврсте темеље, тражећи да се изводи по рационалном елементарном методу. Елементарни метод јесте нешто што се не слаже ни са методом бројања, ни са методом рачунања са стварима, ни са методом школе рада. Елементарни метод састоји се у потреби, Ra ce број извуче из његових чулних веза и за себе обрађује. Овај метод развија број толико, да постаје стварно духовна снага, ослобађа га свих примеса које сметају и ствара пуну духовну самосталност, а при томе и колико је год могуће више подобност за рачунске операције. Песталоцију припада слава: за проналазак елементарног метода, а Валземан га је само више разрадио на потстрек пок Мојмана. a

Од интереса ће бити да опширније изнесемо читаоцима Валземаново гледиште, на ток развитка броја, на суштину броја, на помоћна средства, на метод и на практичан рад или боље речено, на практична извођења рачунске наставе, ер ми и немамо много дела из рачунске н аставе, а и што имамо, или су застарелог гледишта или су несређена и непотпуна. О шоку развитка броја. Стварање броја код човека јесте последица дугог развитка и што је најглавније, не ствара се појам код сваког појединца и на један исти начин, неко баш код сваког чини извесне ступњеве развитка Али код свакога уопште број се равна на предметима још пре него се достиже свесност о томе. Затим свако тек добија свест о бројним ознакама предмета. Најзад број достиже духовну самосталност непрестаним свезивањем са погодним предметима, Зато Валземан разматра прво број као психичку општност. па онда број- као свесну одређеност и број као појам.

“О суштини самога броја методичари рачунања расправљали су сваки са свога становишта, те постоје по.ељена мишљења. Ово је одиста једно тешко питање на које треба дати одговора. Али је несумњиво да се сваколика многострукост бројева јавља на предметима нашега чулнога спољашњега света, под којим се подразумева све што се види, опипа и