Učitelj
Књижевни преглед | 573
мозгу; у коме постоје центри за чула и центар за аперце“
пирање свега онога што је преко чула добивено. Чулни утисци. спроведу се у чулне центре који утичу и на орган за бројеве и последица свега тога јесте осећај бројева. Како се свршава "то стапање у централном органу да се добије свесност, то је непознато. Што се тиче разноликости осећаја бројева _ Валземан вели да се прво добија осећај о множини, затим о јединици, па о ништа (нули) затим о _двојки, па ОсМИЦИ деветки, петици, тројки.
Бројни појмови постају исто тако, како постају и остали појмови. Подлога им је стварност. Прави бројни појмови који чине суштину бројева јесу до 10, а преко тога јесу бројеви“ односа, који су постали проналаском бројног система да свака десетица чини једну јединицу вишег степена. Бројни систем служи за стварање бројева, који се уређују у бројне низове. Али они немају више ничег заједничког са суштином броја. - |
Јасно појимање бројева служи нам да се лако сналазимо у околини и да уредимо наше практичне односе. За научну „сврху служимо се при предочавању бројева и њихових односа чулном материјом, која нам је помоћно СИА да се они „очигледно прикажу. ·
Валземан се нарочито одушевљава Штилкеовим брофћим пољима као згодним средством за упознавање и вежбање бројева то су површине са дворедним тачкама. Да би се могли «сви бројеви једне одређене групе представити у једноме току, постоји покривач који се диже и спушта. Свега су 6 поља. Прво служи за предочавање бројева и бројних односа до 10, друго до 20, треће до 100, четврто за предочавање таблице множења, пето бројева до 1000 и шесто за предочавање раз-ломака. Прво и друго поље изређаво је у великом и у малом · формату. Велики служи као помоћно средство у разреду, а мали даје се деци да га она имају. Свако дете мора радити и тако се спроводи принцип саморадње. И кад деца раде на својим бројним пољима и изводе извесне бројне односе морају редовно постављати себи питање: Како смо урадили и како треба увек радитиг Затим се то понавља све док се добро не уочи рад, те се тако самосталним вежбањем долави до јасног појимања.