Učitelj
616 Учи аве-отб
"било ништа друго до замарање радом и навикавање веџбањем — две најизразитије особине животињске.
Кад је пала реч о навикавању и навикама у биљака, нека "су овде наведена само ова два примера:
Ми у лонцима гајимо повише биљака, које нам цветају "само зими, у децембру и у јануару — то ће најбоље знати цењене читатељке, А та појава није ништа доуго до једна укорењена биљчина навика. Те су биљке већином га Предгорја „Добре Наде, или из Јужне Америке, или уопт ге из крајева где је "лето у децембру и јануару, онда кад је код нас зима. Пренете овамо, у Европу, те су биљке задржале своју стару укорењену навику, те цветају и даље у оно доба године, — у истом, дакле, размаку временом — кад су цретале и у својој по“стојбини, без обзира на. то, што то пада код нас у зиму %предпостављајући да њима ни овде, у топлој соби, није зима). — У нашем се школину Врту налази један примерак јапанског јоргована (5уппра јарошса)али која је пореклом“ са Амура, пак је у Европи гајен опет на северу, у Берлину, у ЛПаетовом заводу за живе биљке, одакле је пренет у Јагодину. И знате ли кад он цвета овде2г На месец дана и шест недеља после нашег јоргована, крајем маја, или половином јуна, а прве године је цветао чак крајем јуна, То значи, да је задржао своју стару навику да цвета доцкан, кад је цветао у његовој постојбини, тек пошто се отопе ледови и снегови око Амура.
ж
Унапред одређена величина овог чланчића не допушта даље излагање доказа о биљчину, тако да кажемо, „животињизму“, као што су: геотропизам, хидротропизам, хемотро"пизам, стереотропизам, итд. А нарочито је штета што се ништа овде није могло рећи о биљчину корену, за који је „Дарвин казао, да је „биљчин мозак“. Све то мора остати за другу прилику.
Али би овај чланчић ипак био крњ, кад се не би на "завршетку поменуле још и ове две чињенице:
Прво, да је утврђено, како многе биљке осећају елекчаричче и магнешске појаве, које људи нису у стању да осете — не бар јасно! — а изгледа чак да неке осећају и радио"активно зрачење, и друга „зрачења“, која људи такође нису