Učitelj

Успомени двадесето годишњици 1%

налне раднике најпре у погледу узајамног упознавања и зближења а после и заједничког рада на јачању националне свести.

Под утицајем тих манифестација и тих покрета ницала су многа патриотска, културна и национална удружења, одржаване заједничке скупштине и приређиване разне манифестације, издавани часописи и публикације и стварала атмосфера у јавноме животу, која је имала. народ да препороди и да га покреће да више мисли о слободи и уједињењу.

Како је и народна школа један врло важан чинилац у народноме животу и јака полуга за покретање и буђење народне свести то су и учитељи узимали такође учешћа у свеопштем покрету и радили са своје стране да се у народним масама јаче развије идеја о народном јединству и ослобођењу.

Да би се у томе погледу могло урадити ефикасније поникла је идеја и код учитељства као и код других културних. радника о бољем упознавању, зближењу и удруживању.

"Ту идеју код наших учитеља први је локренуо пок. Иван Филиповић, Његовои иницијативом, тек основани Хрватски. педагошко-књижевни збор у Загребу предложио је прашким учитељима у Чешкој да се Приликом велике светске изложбе у Бечу 1873. год. када ће се слећи већи број учишеља из целе Дустро- Угарске монархије а и из других земаља састане Први конгрес словенских педагога. Тај предлог је усвојен и на том конгресу присуствован је велики број српских, словенских, хрватских и чешких учитеља. На том конгресу пок. Филиповић био је први подпредседник. Из једног чланка пок. Дав. Трстењака у „Маргебки“ од 1905. г. види се да је ада у Бечу био покренут и један педагошки лист који је доносио чланке на свима словенским језицима на коме су сарађивали сви словенски педагози.

Из састанака учитељских скупштина у Хрватској и Србији. произашла је идеја за стварањем сталних организација као што су: Хрв. пед. књиж. Збор., Учит. Удружење, Савез хрватских учит. друштава и т. д. која су поред својих сталешких просветних и стручних питања имали за задатак и да раде на упознавању и зближавању и учвршћивању веза између учитеља свих крајева у којима наш народ живи и стварању духовног јединства и узајамног рада на пољу васпитавања и просвећивања народног и неговања националне свести. —

„9