Učitelj

328 Учитељ

линија оних, који су доказивали човечије моћи с погледом на природу. Још софиста Галикле идентификовао је право с правом природе и прогласио право јачега. Педагози, присталице слободног развијања тежња, не мисле као Галикле, јер они потпомажу, с обзиром на морал, развијања здраве клице. Али проблем моралног васпитања није још приступачан, јер оно што је важно да се позна, то је циљ, од кога ће се тежње развијати и стављати у рад. Овај проблем Дуј је допунио једним оштроумним решењем, које тесно везује циљи средство. Циљ је за њега образовање једне индивидуе, која може да задовољи потребе једног социјалног живота, а средство се резимирају у социјалном искуству. Треба ближе видети ово мишљење. _

Дуј је дошао на ову идеју, да је индивидуа општа када се говори о њеном формирању. То није индивидуа као таква, која тражи једну моралну акцију и поставља крајњи циљ; то је чињеница која мора кооперисати на утврђивању и развијању социјалног живота. Ову идеју, да треба бити користан друштву, Дуј не подразумева да се она предаје са висине, и да се учитељ може ограничити на теоријско расправљање о социјалној кооперацији и хиљаду других веза, које сачињавају социјалност у различитом груписању. Дете треба водити томе, да буде свесно о његовој социјалној зависности у приликама саме реалности. Како је ово могуће» Треба учитељ најпре да познаје инстикте и покрете, да би их могао потстицати. На овај начин оно ће разумети наставу, која ће представљати интелектуалну храну, продреће у дете појам социјалног прогреса, улиће му жељу да учествује корисно у колективном животу. У овом смислу, ако она добра разумела историјску, географску и математичку наставу, могу имати једну стварну моралну вредност и помоћу овога, дете ће боље разумети социјалну средину. Такође једном реформом наставног програма који ће бити стављен у службу социјалне користи, престаће неслога између интелектуалног украшавања и правог образовања моралног карактера.

Настава тако схваћена састоји се из социјалног искуства и Дуј тврди да моралних идеал, правила школског живота, не могу се извести ван социјалних односа, које ће ученици подносити у стварном животу. Одакле долази обавеза, да се