Učitelj

330 Учитељ

која тежи да потчини моралне вредности пиљевима социјалне користи, и која види васпитна средства у нагонима и тежњама, мање или више свесним, ми се држимо једне друге педагогике, која је у традицији код нас, педагогике разума. Чим дете разуме говор, када је дорасло за школу, дужност је васпитача да га доведе да размишља о потреби правила и идеала. Дете треба да буде прожето великим идејама дужности, каже Греар; учинити дете способним да суди и кри тикује своје радње после резултата, који се показују у његовој практичној делатности, каже Дуј. Између ових формула. има разлике. С једне стране, веровање у моћ акције и образовање суда и воље помоћу практичне вредности резултата; с друге стране, вера у свест и потребу једнуг правила заснованог на логици и разуму, као неограничен управљач човечијих радњи.

НОВИ ПОКРЕТИ У ВАСПИТАЊУ.

Miodrag V. Matić — Zemun.

Slobodna škola rada u češkom Kladnu.

Današnji vek obeležen je eksperimentima i opitima u svima granama ljudske radinosti i pojedinim naučnim disciplinama. Mnogi slavni pronalazači (Edison, Tesla i dr.) posvetili su ceo svoj život isključivo opitima; velika industrijska preduzeća (Fordova, Batova i mnoga druga) ne uskraćuju materijalnih sredstava za opite, pomoću kojih žele đa poboljšaju i usavrše rad u svojim ртедигеата. О zemljoradnji i međecini vrše se probe i eksperimenti S. velikim materijalnim izdacima. Mnogobrojna naučna društva i ekspedicije šalju se u strane zemlje radi istraživanja. Uopšte širi se uverenje, da su pokušaji i ehsperimenti važna srestva za bolju budućnost i da bi bez njih nastala stagnacija i ukočenost, 4 пеprijatelji napretka. .

I u školskoj oblasti traže se novi, bolji putevi. U tome cilju izvedeni su mnogi školski pokušaji i probe u Americi, Francuskoj. Švajcarskoj, Nemačkoj, Rusiji, Austriji i Češkoj.