Učitelj
Нови покрети у васпитању 331
Slobodna škola rada u Kladnu u Češkoj je jedan takav školski pokušaj. Ona ima zadatak, da ispita i pronađe nove nastavne i vaspitne metode. To je u islo vreme jedina probna škola češka, koja obuhvata oba stupnja: osnovnu i građansku nastavu.
Glavni principi Slobodne škole rada su ovi:
1. Sačuvati detetu što duže detinjstvo; pustiti ga da živi, radi i slvara na dečji način.
IL Celokupnu nastavu i vaspitanje skoncentrisati na dečje interese i sposobnosti.
III. Darovitu decu ne poliskivati, već. omogućiti njihov razvitak do maksimuma.
IV. Učiti deca da rađe ne samo duhovno, nego i telesno; ирогпаман ih s važnošću telesnog rađa; vaspilati ih tako да зе ne stide nikakvog korisnog posla; probuditi kod njih težnju za radom i odvratnost prema besposlici.
V. Sistematska saradnja učitelja s roditeljima. Iskoristiti veštine, pr«klična znanja i sposobnosti roditelja za pouku dece i
· poboljšanje školske ekonomije.
VI. Pomagati decu pri odlasku iz škole savetom i delom; starati se za njihovo zaposlavanje prema njihovim sposobnostima, lekarskom mišljenju i izveštaju savetodavnog odbora za izbor poziva.
МИ. Озјан и kontaktu i prijateljstvu s O. i posle njihovog odlaska iz škole.
VIII. Moralno vaspitanje u ovoj školi ima zadatak: đa nauči decu samostalnom mišljenju; ono je centar prijateljskih odnosa učitelja i đaka; ono lsađuje hrabrost, koja je praćena svešću o pravima; ono razvija ličnu odgovornost; ono priprema uklanjanje socijalnih nejednakosti ne samo тесји, Пе i delom;
6. ono razvija smisao za praktičan život;
7. ono budi razumevanje za ekonomiju kolektivnog imanja;
8. ono teži pomoću kolektivnog rada da neguje i razvije moralne principe za odgovornost i soliđarnost celine;
9. ono navikava decu umernosti; uči ih da vole prirodu či-. stotu, istinu i lepotu. Ono ih najzad vuče čovečanstvu.
Slobodna škola rada u Kladnu, koja je dalje zasnovana na. piincipima koedukacije i kao privatne škole s pravom javnošti za.
i O ~