Učitelj

Нови покрети у васпитању 338:

mnogih životinja u vodi, na zemlji i vazduhu. A zatim gaje razne domaće i divlje životinje.

| _ Postupak rada je ovđe drukčiji od postupka normalne škole. Nastava je holehtivna, grupna i individnalna. Ona se ne izvodi samo u učionicama i bašti. — Učitelji s decom posećuju radionice, fabrike, muzeje, izložbe, predavanja, koncerte, pozorišta, bioskope, a zatim prave izmene i eskurzije; uče se plivanju, veslanju i svima drugim sportovima. — Đaci neobično vole školu. Najveća kazna za đaka je zakratiti mu boravak u školi. Ferija u. opšte nema. : -

U elementarnim razredima (1. i 2. škol. godina) je centar celokupne nastave dete, njegov svet i njegovi interesi. Na poznavanju deteta učitelj izgrađuje svoj dalji rad imajući u prvom ređu na umu njegov felesni razvitak i njegovo zdravlje. Bašta, šuma, igralište, pozornica i gomile peska su mesta, gde ova deca pro- · vode najveći deo svoga vremena. Igre, ritmika i narodne pesme, daju punog života šknli, — Početna nastava obuhvata život i sve one pojave, koje interesuju dete u kući, na ulici, u školi, pozorištu i bioskopu, I na višim stupnjevima nastava obuhvata svakodrevni život. Na osnovu dečjih doživljaja i ulisaka izgrađuje se: osnova rada, koja pruža silnog postreka sa samostalno stvaranje. Uvek bi se počinjalo razgovotom, koji je jmao cilj, da objasni izvestan moralno naučni ili sociološki pojav i koji je bio polazna tačka rada bilo u realnim bilo u jezičnim predmetima. Vreme nastave ispunjeno je pauzama, lelesnim vežbama i užinama. Posle podne obično je posvećeno tehničkim predmetima, koji su bili · u tesnoj vezi s nastavom pre podne. Tada bi se radilo u bašti, pravili bi se izleti i crtanjem, modelovanjem i pozorišnim igrama ilustrovala sadržina pređenog nastavnog gradiva. Ako je razgovor s učiteljem bila teorija, sledovao bi rad kao njegovo praktično dopunjavanje. Pri nastavi o elektricitetu đaci su instalirali električna zvonca i telefone, izrađivali induktore, radio stanice i t. d. Dalje su oni na primitivan način izrađivali parne kotlove, sveće, palidrvca i mnoge druge stvari. Pri punjenju ptica učili su anatomiju tela, a pri negovanju biljaka upoznali prirodne zakone. Radoznalost, ta mati mudrosti, nikada nije suzbijena.

Van iz razreda je geslo ove· škole. Slobodna škola rada pomoću eskurzija je izvršila jednu osnovnu tačku svoga programa. Iz svestranih poznavanja, koje su deca stekla za vreme putovanja“