Učitelj
360 Учитељ
osnovnih škola slabog znanja i napušteni, i da su zato krivi učitelji koji su nesavesni, nespremni i lenji, jer se bave suviše politikom i t.d. Razume se, u ovome ima preteranosti i one poznate animoznosti prema učiteljima. Nije istina đa su učitelji u opšte leni i nesposobni za nastavnički rad. Ona gospoda koja to tvrđe nemaju mi pojma o tome s kakvim se sve velikim feškoćama, moralne i materijalne prirode, bore učitelji, naročito na selu, niti pak znaju od čega zavisi uspeh u nastavi i vaspitanju. Zato mi odbijamo ovu tešku optužbu od učiteljstva, koje pored svih neprilika, ipak, u većini ima uspeha u svome radu.
Iz tih razloga, potrebno je da vidimo: šta je to što utiče na opadanje učiteljskog autoriteta, i koji su te smetnje što spreča- | vaju uspeh u narodnom prosvećivanju? Nema sumnje, da na širenje apatije medju učiteljima najviše uliiču teške ekonomske prilike. Ali, važni nacionalni i staleški interesi zahtevaju, da. učitelji
budu još zauzimljiviji i energičniji u pogledu prosvelnoga rada –van škole.
Da bi učitelj imao više uspeha u tome vanškolskom radu, on treba da čuva svoj awfo//fefć, da bude uvek primer svega što je lepo i dobro, i đa bude sjajna žiža prosvetna n onoj sredini onda nebi naš narod rekao: „Učitelj je videlo narodno“. Zbog toga je nužno, da učilelj stalno radi na svom opštem i stručnom usavršavanju i da ne dopusti „da ga vreme pregazi“. U vezi s tim je i njegovo ophodjenje i vladanje, koje mora biti uvek korektno. Jer bez ovih uslova koji su osnova njegovome autoritetu 1 уазрипот ulicaju, ne može biti uspeha ni u školi a još manje u vanškolskom radu u javnome životu. Naročito učitelji na selu treba da su pažljivi, srdđačni i taktični prema seljacima. Ako je
učitelj neljubazan i gord u ophodjenju sa gradjanima, njih će to vredjati. Naš je seljak u osnovi dobat, oselljiv i gostoprimljiv, ali on nikako пе voli uobraženog i gordog učitelja koji ga smatra glupim. Takvog učitelja oni brzo namrznu. Pojedini učitelji mnogo greše kad govore svojim sugradjanima: kako je život u selu bedan, težak i dosadan; kako su oni prosti ı glupi i 1. d. Ako se nekome učitelju ne dopada život na selu a rad mi. postane težak i monoton, onda neka ostavi celo pa neka promeni struku. Jer to je pravi moralni zločin ako se Jedna tako uzvišena dužnost vrši bez volje i ljubavi prema omladini i domovini. Samo