Učitelj

324 Учитељ

јући блиска питања, мере само сложености тешкоће. А да ли се тумаче резултати посматрања» Педагози показују доста. пренагљености, из које излазе све разлике разноврсних гледишта данашњих испитивача, и, у опште, несигурност њихових резутата. А та пренагљеност допушта, да се најбоље: оцени опрезност у томе, коју је показао Алфред Бине једањ од најбољих испитивача у закључку своје књиге „[' Ешде ехрептенаје де lintelligence“. На питање о развијању интереса, Декроли у једном чланку у „Journal de Psychologie“ Haводи, пре него што ће изнети своју сопсвену теорију, различите теорије Сигисмунда, Фериера, Клапареда, Весиера. Ово: просто набрајање показује очевидно, да је истина још у току,. и да није још отривена. Изгледа пак, после неколико година, да је позиција главног питања промењена. Под утицајем психолога испитивача несвеснога, а нарочито Фројда, дошло се до тога да се сматра, да основни проблем није онај о интересу, већ онај о циљу интереса. Али познати ове силе, које: су супстрат личности, велика је тешкоћа нарочито када се. тиче дечијих тежња, детета које се разликује од нас по природи, и које говори језиком различитим од нашег. Због тога. га ми слабо познајемо употребљавајући само кестионере као једино средство у нашим истраживањима. Овај тежак посао. није заплашио педагоге као што је Декроли и Вермејлан. Они су томе послу приступили у својој књизи „зетеПовје рзусћојослаце де | аснуце“. Али су они само томе послу при-. ступили и један коментар њихове књиге говори, са колико је: меланхолије психолошка радозналост обавијена. Отуда психолошка основа нових теорија васпитања изгледа још несигурна..

С друге стране, практичне реализације су врло мало координантне, да би се њихов релативни успех могао сматрати коо емпириски доказ о вредности теорије. За Фериера није: ни каква тешкоћа да призна, да су ове реализације само покушаји пре научнога, да су плодови практичне интуиције, а. не знање теорија, једне интуиције основане на објективном. и тачном знању. И ако је допуштено говорити о повољним. резултатима ових покушаја, не треба заборавити да су огледи. нове школе вођени под условима различитим од оних, нод. жојима учитељи сада раде.

Вратимо се на посматрање и испитивање нових доктрина.