Učitelj

Психоанализа снова 653

заробљеника, сан у коме он проваљивањем тамнице долази до слободе.

Један од оригиналнијих француских присталица Фројдова схватања снова, проф. Копсадћ износи, у своме делу Те Кеђе (Сан), један повећи број снова, својих ученика као и својих сопствених, у циљу да покаже да има и код одраслих снова у којима се жеља остварује на начин више-мање јасан, провидан, без великог обилажења и прерушавања. Ми ћемо позајмити из Копсал-ове књиге неколико таквих снова. „Забрањен ми је излазак — прича један његов ученик. — Они који нису кажњени уређују се према вратима, пролазећи испред г. цензора. Ја сам се повукао у њихов ред, и он мене опази. Идући у реду разговарам са В..., који излази правилно, и, једанпут на пољу, смејем се у очи г. цензору без имало обзира поштовања према њему. Овај је сан изазват лишењем слободе.

Исти ученик, на неколико дана у очи испита зрелости, снива овај сан: „Налазим се код куће, мати ми показује извештај о току испита, који је тога часа примила, и честита ми. Ја узимам извештај, ина првој линији има једно: врло добар. То је све што видим. Мати ми рече своју наду да ћу успети на испиту“ Очевидно је да је овај сан изазват жељом да се успе на испиту.

Један други ученик формулише свој сан овако: „Држим шешир у руци и сам себи кажем: да ћу учинити добро ако га згњечим, јер ће ми мати купити нов шешир који ће бити по моди. Од речи прелазим на дело и седам на шешир. Не знам где се то дешава." Уз свој сан ученик даје и ову напомену: „Има неколико дана како сам купио сламни шешир и одмах сам зажалио што нисам купио шешир по последњој моди". Овај је сан нешто мало сложен. Жеља овде сусреће препреку и тражи начина да је отклони. Она је могла једноставно доћи до задовољења куповином шешира по моди. Али она је ударала о једну примедбу, може бити несвесну, или које се ученик не сећа: „Моја мати неће на то пристати, пошто имам нов

' Еопсаџћ, Де Рбуе с. 173. 2 Ibid. 173. 1614. 175.