Učitelj

Психоанализа снова 657

сувише јака а цензура сувише слаба, тада имамо непријатне, страшне, немирне снове, иза којих обично следује буђење. Жеља ту упада у свест директно, непрерушена, без икаквог обилажења. То је триумф жеље над цензуром; то је немоћ цензуре да заштити спавање.

Цензура и несвесне жеље, контролна функција свести и несвесне импулсије стоје једна према другој као две различите личности, осуђене на И компромисни ЖИВОТ. .

Њихов однос Фројд илуструје причом о доброј вили која једном пару, мужу и жени, обећава остварење првих трију жеља. ;

Срећни, почеше бирати жеље, кад одједном жена осети мирис пржених кобасица, који је долазио из суседне кујине, и обузе је жеља за једним паром. У тренутку пар кобасица створи се пред њом. Муж, бесан на овакву глупу жељу женину, зажели да јој] се закаче на нос. Зажељено — остварено, и кобасице се више не могоше откачити од носа. Како у ствари муж и жена чине једно, трећа жеља, разуме се, морала је бити да се откаче кобасице са женина носа.

Овом причом Фројд духовито показује да сан, иако остварење жеље, може ипак имати једно тешко, мучно и непријатно обележје. Претпоставимо да је ова прича сан у коме би улогу жене играла несвесна жеља, а улогу мужа, цензура. Први корак у реализацији жеље била би кобасица на тањиру. Цензура реагира против ове жеље, скреће је с правца и чини да се кобасица окачиње на нос. То би био други корак у реализацији жеље. Дејство оваке слике, нема сумње, толико је непријатно, да би могло учинити крај спавању; кад се не би нашло неко решење овако тешкој ситуацији. HM то решење био би трећи корак у процесу остваривања жеље.

Овај замишљен пример има само да покаже на који начин жеља у своме ОР ВрИНУ може да изазове и непри-

_јатна дејства.

Као што се дакле види, и деформисани, нејасни, неразумљиви снови значе остварење неке жеље, исто тако као и снови детета и снови одраслих детињег типа, само на један маскиран, прерушен начин. Објашњење снова састоји се баш у откривању,

2