Učitelj

Нова школа 789

има наставника којима испити чине садистичко уживање, дотле су за ученике испити права голгота.

Дакле, главне мане данашње школе јесу:

1. Слаба активност ученика и занемареност значаја колективизма; 2. Предметни систем; 3. Разредни систем и 4. Испити. Наравно, има још и других мана, али ове су главне.

Ове су мане запажене и у другим земљама и тамо се чине покушаји да се изведе реформа целокупног школског система полазећи од принципа „минимум енергије и максимум продуктивности.

Тако на пример 1919 год. учитељица Јелена Паркхурст израдила је план нове школске организације и применила га 1920 год. у гимназији у вар. Далтон (Америка) по чијем се имену сада зове и цео наставни план. Далтон - план је синтеза индивидуалног и колективног рада. По овом плану учионица се замењује лабораториумом, где се колективно обраБује неки задатак. Ту нема распореда часова, слаби не задржавају даровите, а ови не терају слабе да њих пошто пото стигну. Алисе Далтон - план може применити тек од треће године основне школе и у својој суштини јесте опет исти предметни систем.

Ускоро после Далтон плана појавио се у истој Америци нов педагошки правац — „метод пројекта“. По овој се методи искључује не само распоред часова, него и сам предметни систем али бар не у таквом облику, као што је сада.

Зове се метода „Пројекта“ зато што се рад наслања дечју иницијативу, на пројекте, које деца сама истичу. Школски систем по методи пројекта има првенствено у виду колективан рад групе ученика над решавањем животних проблема, које истичу сама деца. Лабораториум за ову методу служи сам живот, учила су природни објекти и појаве, учионице су њиве, поља, ливаде, варош и т. д. Метода пројеката може се у главном обележити овим особинама:

1. Пре свега детињство се не сматра као припрема за будући живот, него као потпуно самосталан живот, као засебна фаза самосталног живота, а не фаза припреме за живот. Детињство јесте фаза, период стварног, реалног живота. Колингс, један од најугледнијих американских приста-