Učitelj
880 . У пите љ
рактер и ознаке једне праве заједнице те и не могу бити
сматране за ниже и праве заједнице са правилним васпитним дејством.
!теорганизована маса или гомила претставља само привремено и просторно везан скуп појединаца без трајне заједничке свести и без вишег и трајног духовног јединства, зато је она и неспособна за какво трајно, систематско и вредно заједничко деловање. Р. Рејетзеп разликује три облика масе: 1. атшомизирану масу или гомилу (пр. паника на улици, у војсци); 2. таласасту (пили флуктуирајућу) масу (пр. на улици, у позоришту, предаваоници и др.), која је просторно везана али не и временски, те и њој недостаје право итрајно
духовно јединство и трајност „миш“ свести, зато и она врло ·
лако прелази у гомилу; и 3. организовану реалну масу или групу, која просторно није готово никад везана или је само делимично заступљена у групама или помоћу претставника, али је временски везана у трајну целину са јаком „ми“ свешћу и као таква способна за интензивну и трајну заједничку акцију. Такву организовану масу могу да створе разне касте, племена, народни слојеви, професионалне групе, ролигиозне секте, политичке партије и др.; према томе она претставља
више једну ужу реалну заједницу, која донекле може имати.
карактер праве али ниже и уже духовне заједнице, стварањем потребног и трајног вишег духовног јединства међу својим члановима.
Да би се масе оспособиле за трајну и заједничку акцију пошребно их је организовати и ставити изнад индивидуалне свести ауторитете и вође, дати им идеје и више вредности као заједничку тежњу и постепено стварати духовно јединство или заједничку свест и претварати их у праве заједнице. Ово исто важи и за школски живош и рад; школа U разреди не треба никад да пшмају карактер и дух масе, јер пи школска омладина подлежи законима масе. У старој школи преовлађује карактер и дух масе и стога је она лишена могућности да развије своје право стварно и пуно васпитно дејсво, како то успешно изводе многе нове школске заједнице. Зато је потребно поједине разреде и целе школе организовати у животне и радне заједнице, које као организоване групе негују дух заједнице и припремају децу за чланове
(а
МЕ
пе ПИ
аи
Аб
а и ава ин
+
РАИ ВИ НИЛ АИ