Učitelj

Увод у педагогику нове школе 881

једне више, народне заједнице, као и за активно учешће у поједним реалним животним заједницама.

Дакле, између заједнице и неорганизоване масе или гомиле постоји принципијелна разлика и не смеју се никад мешати, јер маса нема у себи оне битне елементе којим заједница стално потстиче, храни и помаже духовни развој својих чланова васпитавајући их за личности. Зато маса у васпитном погледу утиче негативно и деструктивно и може и најинтелигентније особе да захвати и моментално доведе на много нижи па и најнижи духовни ниво.

Појмови заједница и друштво такође су различни, ма да се често погрешно мешају.

По Тдпте-у заједница претставља трајно и право заједничко живљење, друштво напротив пролазно и привидно. Заједницу треба схватитии као један организам а друштво као механички агрегат. Друштво можемо сматрати као један круг људи, који као у заједници изгледају привидно уско везани међусобно, али у ствари нису, већ у главном и даље остају растављени; дакле у Дркос свакој привидној везаности у друштву људи остају одвојени, док у заједници и Поред свег привидног одвајања остају у најужој вези (духовној и пдејној).

Рефетзеп схвата друштво као скуп социјалних односа и форми, као и помоћних установа, у којима групе долазе до свог планског и систематског делања (пр. професионални савези, занатски еснафи, фабрике, разна удружења и савези, војска, полиција и т. д.). Према томе све друштвене форме имају функцију служења, јер служе углавном вишој заједници за реализовање појединих њених принциџа и норми. Нагон за стварањем ових социјалних форми налазимо у реалној маси, која се на тај начин организује и постаје организована група, претвара се у реалну животну или радну заједницу, која се појављује као реални носилац духовнога. Дух је немогуће замислити без реалне или организоване масе или групе, која претставља форму његовог појављивања, она је његов носилац. Реална маса или група према томе је као молекил заједнице а појединац њен атом. Јединице снаге су реалне, организоване масе или групе из којих се образује и састоји заједница; оне су форме у којима се појављује и ре-

2