Učitelj

882 Учитељ

ализује дух, а као такве оне из себе даље стварају за нужне потребе живота разне социјалне форме, у којима групе долазе до планског деловања. Због тога је организована, реална маса или група претпоставка и предуслов за развијање духа у појединцу.

Ово деловање у друштвеним формама подлежи влади разума и има тенденцију за механизирањем, док у заједници са свестраним духовним везама владају идеје, принципи, норме и више вредности. Према томе драва, духовна заједница. разликује се и по форми и по садржини, као нешто више и у васиштном погледу вредније, од масе и друштва.

3. Општа наука о васпитању и педагогика заједнице према социјалној и индивидуалној педагогици.

Општа Наука о Васпитању, као самостална, нова и права Наука о Васпштању, са карактером једне Философије Васћитања, научно и критички испитује и проучава проблем васпитања уопште а особито савремено васпитање, које се у њој схвата дубље и шире, као и идеалније и реалније. Она са свог научно-педагошког становишта критички проматра све главне гране и области живота и рада (духовног, културног, социјалног, политичког, привредног, религиозног и др.) у појединим људским заједницама, проучава њихов развој и главне функције, истражује и проналази у њима разне васпитне елементе, разјашњава суштину васпитања, открива стварне и природне циљеве и задатке васпитања и истражује најбоље путеве и методе за њихово реализовање. Она се по потреби служи и резултатима других наука, само их при употреби критички процењује са свог васпитно-научног становишта.

Педагогика Заједнике, схваћена као Нова Педагогика или Педагогика Савремене Нове Школе, претставља само један део Опште Науке о Васшлпању и има своје уже и више практично поље рада. Она се бави више Проучавањем савременог пракшимног васпишања у заједницама и појављује се као наука о правилном природном вођењу и. пошпомагању детета у његовом психофизичком развоју и самосталном и слободном увођењу у живош и рад заједнице и њену духовну и материјалну културу, ради оспособљавања u васпитавања за личност п вредног и активног члана заједнице. Поред по-