Učitelj

Социјално питање и школа 351

латност прожета научним духом и привредно јак. По томе је знање саставни део народног благостања и често пута велика накнада за она добра, која природа пружа у одвећ малој количини. „Што се од знања излива у привредни живот и тиме повећава радиност, долази из срећне узајамности људских ствари, по ко јој оно што је добро, узвишено и лепо, увек је у заједници с корисним, вели Александар Хумболдт!

Не треба губити из вида, да је велика већина људства у служби физичког рада у циљу подмиривања матери јалних потреба и да ће то и у будуће бити. Због тога је потребно да се деца још у школи упуте ручном раду, а нарочито када је и психолошки утврђено да деца воле практичан посао, што су били запазили још Коменски, Русо, Песталоције, Фребел и други и тражили да се ручни рад уведе у школу. Ручни рад и цртање за мушку и женску децу, а за ову другу још и поуке из домаћинства да се уведу у наставни програм, нарочито када је рад отишао из куће, испред очију детета и преселио се у фабрике. |

Како се јако свети занемаривање материјалне културе и практичног духа показу је овај пример. Ни један народ ни је у финоћи осећања и мишљења раван становницима Индије, али они ту своју особину испаштају тиме, што су може се рећи странци у овом видљивом свету и немогућношћу да се у њему снађу. Они и поред свег свог духовног богаства робују Енглезима и у светском рату су морали да се боре за тај њима потпуно туђ народ. У слици се може рећи за Индију да личи на тело, чија је глава толико порасла велика, да ЈЕ оно не може дуже држати на својим ногама.

За упознавање материјалне културе врло згодно може да послужи изучавање културних момената у истори јекој настави, која се не сме састојати само у описивању ратова, већ да садржи у главноме културно градиво, уз које би описи ратова, имена и бројеви чинили његов рељеф. Историјска настава својом садржином треба да утиче и на дечја осећања и морал, за што није згодно описивање страхота и грозота, како се на жалост данас историја учи. У културно наставно градиво долази опис постанка и развитка градова у прошлости, ранији узајамни односи поједних друштвених сталежа, занатство, трговина и т. д. Осем тога читанке треба