Učitelj

358 Учитељ

ни у педагошкој ни у школској јавности никада није исцрпно и озбиљно узет у претрес. Судећи према укупној досадашњој надзорној пракси као да специјлан домен школског надзора у опште и не постоји. Оскудне разлике у вршењу техничких послова између наставника, шк. управитеља и надзорних власти, и сувише су безначајне да би, с обзиром на њих могло бити речи о домену рада школских надзорника. Имајући у виду званичну праксу, по којој је сваки наставник: већ самим тим оквалификован и за школски надзор, можемо утврдити, да ни меродавно место не познаје неку нарочиту надзорну област рада. Међутим је несумњиво да постоји једна специјална област школског интересовања и дужности, која никако није истоветна са школском дужношћу и интересовањем појединог наставника. Сасвим су особени проблеми које има да решава школски надзор и различна од оних. које решава један наставник.

1. — Школски надзор или школску инспекцију, у принципу, не интересује поједини ђак и његов напредак, већ само. велике групе ђака: поједини разреди, поједине школе или и. цели школски срезови као појединци. Затак је шк. надзора. да прати наставни и васпитни развитак и принос тих јединица, као и то да констатује постојање евентуалних разлика. било у ком правцу. Баш ове разлике морају бити свестрано студиране ради откривања правих узрока њихова постојања, и ако је потребно, школски надзор предузима мере за поправку. Али први услов за одређивање тога јесте познавање праве вредности дечјег материјала, који знатно варира утицајем многобројних фактора. Искуство неких великоварошких школских инспектора даје нам фрапантне чињенице о одступању вредности дечјег материјала по различитим квартовима једне исте вароши. Ни мало мања одступања нису ни код различитих етничких група једног народа, кадкад исте области, географски блиских места, и ако се не води рачуна

при том само о најновијим насељима. За правилну процену _

успеха неког разреда, неке школе или неког школског среза. мора се узети у обзир и доба старости ученика. Баш у нашем народу, више него у другима, врло је чест случај, да један разред неке школе има готово сву децу за годину дана старију, него исти разред неке друге школе. Од, утицаја је на

a EO CAO AD NC ZO се