Učitelj

Надзор народних школа 359

успех исто тако још и број остварених часова у моменту прегледа као и нумеричка просечница похађања школе. Ове и многе друге утицајне околности треба ваљано проучавати, јер се на њима онда заснива израда: опште школске ситуације једне школе или једног среза.

Контрола која о свему томе не би водила рачуна не би у опште могла доносити ма какве исправне закључке. Уобичајена контрола лаких и површних импресија лишена је сваке вредности, па је и негативна с обзиром на последице које изазива у наставном телу.

9. — Тек кад се узму у прорачун сви упоредни услови који утичу на ток и напредак наставе, и процени њихов значај, тек је тада могуће створити једно приближно тачно мишљење о вредности употребљених наставних метода од појеиних наставника и у појединим предметима. Превасходна је надзорничка дужност да потпомаже усавршавање методског рада; његово је да брижљиво прати примену различитих метода у истом предмету, од различитих наставника под истим погодбама. Он мора прикупити изобилан наставни материјал и изнети га на дискусију пред укупно наставничко тело. На тој основи морају се радити наставни упути и план за наставну координацију у једном срезу или једној области. Сличним поступком врши се и процена ваљаности употребљених уџбеника и књига, и израђује листа најпотребнијих помоћних наставних средстава.

3. — Сва ова осматрања и прикупљене чињенице треба средити у једну збирку докумената, која ће служити као основица за израду опште школске ситуације једне области. Ова се онда доставља централној просветној власти са потребним предлозима. Централно место из тога материјала израђује народно економску ситуацију целе земље, предузима кораке опште наставне координације или, ако треба, извођење какве мање или веће реформе. Али за извршење овог задатка треба пре свега у ту сврху добро стручно организовати само централно место. Оно треба да дејствује потстичући на ниже и инструктивно такође, како би дошло до материјала који му је потребан. Без тог ваљаног вођства сваки рад нижих органа остаје растурен, некоординиран, неискоришћен, као што је данас случај. Исто тако ово вођ-