Učitelj

360 Учитељ

ство само за себе не може много учинити ако у стварној школској пракси нема добре стручне органе — надзорнике.

4. — За вођење ове значајне радње школске инспекције потребно је поред великог искуства и темељне стручности, имати још и потребна знања у прикупљању и сређивању статистичких чињеница. Та ће се потреба нарочито осетити при изради обласне школске ситуације за централну власт или у сврхе публикације. Статистички материјал, ако је само умно сређен, допринеће више него ишта друго јасности и убедљивости онога што се излаже и за шта се залаже. — „Телескопом статистике мора се гледати у будућност. "'

5. — Деликатна је дужност школског надзора да прати развој педагошке науке и измене у школским системима иностраног свега који нам може послужити за углед. У том погледу надзор даје обавештења свом наставничком телу иу заједници с њим, у граници слободе свога кретања, предузима потребна осматрања и врши огледе.

6. — Школски надзор има и врло важну функцију у погледу продужног образовања учитеља и њихова увођења у стварну шоклску праксу, као и одржавања у наставничком телу трајне школске и педагошке заинтересованости. Више него ишта друго данашњи школски надзор занемарио је баш ову своју дужност. Право говорећи није његова кривица, јер он тај посао није ни могао водити баш и кад це хтео, пошто за њега није био способан. Колико се ту губило лако је појмити кад се само помисли на ону армију од више хиљада наших младих учитеља, која је недовољно и нередовно школована па онда још остала и без икаквог даљег вођства. Резултати су познати. Образовање учит. кандидата у учитељској школи у ствари није једно стручно завршено образовање, оно то није већ и с погледом на доба када престаје. Зато млади учитељи не могу своје позивне задатке одмах вршити без ваљаног вођства и управе. Учитељска школа не приводи своје кандидате последњем циљу, она их само ставља на почетак пута и показује даљи смер. Још је Дистервег рекао: „Нема веће несреће за народну школу него кад су млади учитељи испуњени уображењем да су свршени људи". Мутезијус томе додаје још ово: „Нема веће несреће за учитељску школу него кад она даје себи изглед, и кад се то од ње