Učitelj

362 Унитељ

Тражи се, најпре, велико искуство, познавање установе коју треба контролисати и унапређивати. Школски надзорник мора имати довољно искуства о свим облицима и условима живота народне школе. А то значи, да надзорник не. може бити такво лице чији се ток образовања потпуно разликује од учитељског. Такво лице не може правилно ценити рад учитеља нити ће у опште бити у стању да заузме исправан лични однос према њима. Било је друкчије, па је сам живот кориговао односе у овом смислу. У Немачкој смо имали за надзорнике народних школа најпре само теологе и филологе, затим све професоре без обзира на струку. Онда је та дужност све више предавана у руке професора учитељских школа, Најзад је никла тежња да се за школске надзорнике узимају само они проф. учит. школа који имају љубави према томе послу, и то љубави стечене сопственим радом у народној школи. Жеља је најновијег датума, да та места заузму сами учитељи основних школа. Али се захтева да ти учитељи буду „академским студијама ослобођени везаности елементарног схватања“. Овде морамо одмах скренути пажњу на једну чињеницу која ће нам боље објаснити наропито истицање овога захтева. Треба знати, да сада у Немачкој сви учитељи основних школа добијају академско образовање. Остварена је парола њихова учитељског удружења: „Један народ, једна школа, један учитељски сталеж". Зато је сасвим природно да школски надзорници у Немачкој морају имати академско образовање, пошто то исто образовање имају и учитељи. Имајући у виду с једне стране то, а с друге наше просветно-школске услове, ми у њихово схватање морамо унети једну потребну корекцију. Тиме се оно у суштини ни мало неће изменити. Питање довољне стручности и „ослобођења везаности елементарног схватања" никако. није нужно формалне природе. Нису то нипошто само формално-школске квалификације које ово ослобођење у себи носи. Може оно доћи и другим путевима а не само путем. школских диплома, путем академских, високошколских студија, н. пр. личном заинтересованошћу и радљивошћу. Баш у овом другом случају оно је од вредности јер представља. стање трајног бављења школским животом и његовим проблемима. Правде ради треба рећи, да формални услови често