Učitelj

370 Учитељ

(Прећи брда); „Ттараззаге una cosa“ (IDE api i једну ствар); „Ттопо“ (Престо); „Сићи низ степенице“. Све ове погрешке бивају због сличности, којима је понекад јасан траг а понекад нејасна свеза. Тако израз „сићи“ дошао је због сличности са „попети се“; „преместити“ (Ппазјосаге) је слично са „премештати“ (кашшаге) а то је опет све слично са „Натотаге“ (западати). Вредно је забележити, како може да буде јак утицај због сличности код речи: „Разјосо“ (премештај, „таршта“ (шупљика), које иначе немају ништа заједничког међу саобом са „Натотјо“ изузев почетног слога. Пошто им је горња реч“ била са свим непозната, деца су је бркала са првом сличном речју, која се појављивала у њиховој свести без икаквог оклевања.

Занимљиво је што код ове речи прелаз од нетачног до тачног појма долази без постепености. Реч запад се онда тачније дефинише: „Кад се сунце залази“; „Кад сунце почиње да црвени“; „Кад се сунце спушта иза брда“ и.тад. Али сиротно дете зна у чему је ствар, но незна како се то зове, пошто у његовом дијалекту не постоји ни једна реч, која би одговарала речи запад. А кад је већ сазна, онда | употребљава без икаквог удаљавања.

Код богатије деце реч запад је асоцирана тачно са

предметом, кога означава и не мешају је са сличним речима. Суд. — За реч суд (трипаје) постоје погрешке разли-

чите врсте, али се прво појављују оне по сличности. За (малу) децу од 6—8 година „припаје“ значи „јетрогаје“ (олуја), метрезја“ (бура), „Рђаво време“, „Киша“. За неку децу опет значи: „!пђојаге“ (мучити), а то је погрешка, произведен и због сличности која више не зависи од сличности, већ од других умних асоцијација, јесте она кад деца одговарају, ma je „iribunale“ — новине, лист, јер су свакако на улици чули да се продаје „Оагхена де; Тиђипан“.

Реч почиње затим да улази у један приближан период, који је још врло далеко од праве идеје. Једно дете од 8 година мисли да је суд општина а друго: „Суд је где неко иде да се венча“. Вероватно да су овде идеје о општини, о „иде-

· њу на венчање“ и о суду, асоциране по неком сећању са идејом о „власти“. Затим наилази други један период, приближан правом значењу у коме је идеја о „суду “ везана са иде-