Učitelj

бих олљо ти ја 371

дом 0 „злочину : „Суд је где се убијају људи“. Такав је одговор дало дете, које је некад слушало, како се говорио суду, о стрељању и убијању људи.

У једном периоду опет „Суд је затвор“, јер се појавила нетачна идеја о односу, који постоји између судаи правде. Затим: „Суд је где се осуђују људи“. Идеја је као што се види још општа, по којој се не осуђује једна нарочита врста људи већ „људи у опште“: „Суд је начелник, који осуђује људе“; „Где се осуђују људи насмрт“. Као да је идеја о суду везана са идејом о осуди! Тек U „Суд је где се доводе људи, који су 0 неко зло“; „Где с дотерују они, који су нешто украљи“; „Где се одговара“. А затим још тачније: Кад неко учини какво зло, дотерује се у суд да му суди“. Напослетку: „Један скуп људи или судија, који су се скупили, да осуде неког злочинца“. Примитивну идеју о суђењу заменила је најзад идеја о „осуђивању“, O „правди“ и реч је добила свој прави смисао.

Доцније наилазе у употребу технички изрази и онда је суд „Где се налазе адвокати, који бране људе или дају одбране“; „Место где ПА сведоци да пок), је ли неко нешто украо или није“.

Реч, дакле, пролази у главном кроз три периода: у првом је смисао потпуно погрешан, затим се брка са погрешним идејама о властима, осуди, затвору и и најзад се добија тачан смисао о суђењу и правди.

Мисионар. — Са речју мисионар улазимо у онај број речи, које су деца имала најмање прилике да чују и разумеју.

Општа погрешка у коју падају нарочито богатија деца јесте у томе, што је реч мисионар (пиазјопалто) слична са комисионар (сотатилачтолалто): „Онај, што чини наруџбине“ Друга збрка је са »тептопе« (превара) и »апттваопе« (примање): „онај који вара другога „Онај, који полаже пријемни исnur“. Затим реч пролази од погрешног до приближног појма, али врло неодређено и поступно. Тако одговор, да је. Мисионар " самостан калуђерица“, изазива некакву идеју везану са религијом. Нека деца ту реч још приближније дефинишу: „Мисионар е један свештеник“; „Један свештеник, који иде у Африку“; „Онај, који иде у Африку, да помаже народ“; „Онај, који је отишао у далеке земље“. Идеја се, дакле, расветљује али

4%