Učitelj
Ica x O pr ja 375
мању групу деце: „Екскурзија је шетња, коју чине алпинци“. Напослетку реч добија прави смисао: „Кад се чини шетња, дуга шетња по брдима ит.д.
*
Сваки израз,. свака реч, пре него што буде тачно схваћена, пролази кроз различите периоде: кроз негативни период у коме се реч не распознаје, период погрешака и најзад период у коме се добија тачан смисао. Интересантно ЈЕ о дредити у каквом се односу налазе ови различити периоди према дечјем менталитету и вредност тих сукцесивних садржаја речи.
Сад да видимо зашто и кад деца не разумеју речи, које смо испитивали.
Онај „негативни садржај не треба увек схватити као знак умног задоцнења, јер за неке речи баш то показује прогресивну диференцијацију мишљења, утицај неке рефлексије, контроле, забране. Видели смо н. пр. за реч календар, да деца од 3—10 година дају већи број негативних одговора, док мања од 6—8 година више је објашњавају али погрешно и по сличности, Иста се ствар понавља и код речи изложба, где богатија деца дају већи број негативних одговора од сиротније деце. Ово изгледа супротно тврђењу, да се богатија деца раније развијају од сиромашне деце, али то није тачно, јер ова последња ипак дају много погрешније одговоре. Испитивана реч, пре него што се тачно схвати, пролази кроз читаву фазу приближних тумачења по звучности, сличности, асоцијацији и т. д. а њих избећи, то је рад размишљања. Нарочито у доба од 6—8 година примећује се, да деца не могу никако да схвате смисао једне речи а све то долази због сиромаштва појмова и речника. |
После периода у коме се речи схватају негативно, наи“ лази период у коме се схватају погрешно. Порекло тих по грешака често пута је немогуће ни пронаћи. Тако н. пр. несвест за алпијске екскурзије, ћутљив човек за урођеника и т. д.. Вероватно у журби, да одговори на питање о једној речи, која је за њега ретка или непозната, дете прибегава првој речи, која му дође на памет. | |
Затим долазе погрешке због сличности, · које саме по себи објашњавају своје порекло. Тако реч саћетаато побр-