Učitelj
376 Учитељ
кана је са сапдеете; реч илаје са tribolare; peu indigeno ca тагдезћо и т. д. Али важна је ствар подела ових погрешака због сличности у односу не толико на старост, колико на околину у којој дете живи. Дете, које рдасте у уској и необразованој средини, где се говори дијалектом или у којој се употребљава врло мали број речи, склоније је на погрешке него дете, које живи у богатијој и образовани јој средини. Такво дете н. пр. имајући приближну идеју о ономе шта значе речи свећњак и венчање, инстиктивно је принуђено, да их тумачи са речју сличном ло изговору. То значи, да се исти облик погрешака налазе код сиромашне деце од 3—10 година и богате од 6—8 година, јер ова последња долазе много раније до тачног распознавања многих речи.
Погрешке због сличности веома су важне као садржај дечје интелигенције и имају различити значај у различито доба. У 7 и 8 години дете показује живу и окретну интелигенцију, лаку за схватање и асимиловање звукова. Доцније се та интелегенција сталожава и дете не осећа потребу да тражи и изједначава речи, већ их изговара према оној првој и најосновнијој и изазива умну асоцијацију, која произлази због изговора. Овакве погрешке су најчешће у 8 години кад деца већ стекну мали речник и известан низ нејасних и бледих појмова.
__ Интересантно је да се погрешке због сличности не односе са истом живошћу на све речи. Код речи брод и пећ нема погрешака због сличности; код 'пијаћа вода има их мало а код суд и календар има их највише и то код деце између 8 и 9 година, док код речи запад највише погрешака због сличности дају сиромашна деца а најмање богата.
После асоцијација због сличности и остале умне асоцијације, које се учвршћују на различите начине, могу да утичу на дете при тумачењу појединих речи. Дете сад одговара користећи се и служећи се не више једном простом сличношћу, већ једним различитим одношајем, који се по јављује између изговорене речи и других елемената његовог менталитета: одношајем, који може бити широк или узак, везан за неко размишљање или сећање, прост однос суседности IHT. JL.
Остали примери чисто мнемоничке асоцијације и погрешака, које од ње зависе, јесу: конфузија између сајепаа-
ПА А А ва Ван аи с ћи