Učitelj

Методика | 385

јала за какав писмени рад. Али не прође дуго а учитељ је приморан да ућуткује децу, јер ненавикнута на читање у себи, она после кратког времена читају најпре тихо, после шапућући а доцније сасвим гласно. Зато је више пута учитељ приморан да им забрани свако читање, докле он ради с другом децом. Ја се врло добро сећам једнога свога „изуметка" на часу, до кога сам дошао у почетку учитељске службе. Кад ми се већ досадило умиривање деце, којој сам дао занимање читањем у себи, ја сам инстинктивно викнуо: „Затворите уста!" Појачан тон узвика сведочио је о мојој љутњи и деца су, слабија од мене, затворила уста, гледала и даље у књигу, а да нису читала, уверио сам се пропитивањем, чим сам свршио предузето предавање у другом разреду.

Приморан више пута да дајем деци читање у себи, ја сам тај начин читања гледао само с те стране. Али ја никада нисам предузимао час читања у себи и ни сањати нисам могао, да у овоме начину читања има тако добрих страна, које претежу добре стране гласнога читања. У школи ми се о томе није никада ниједна реч рекла, а у литератури педагошкој нисам на ту идеју нигде наишао. Наишао сам само код Дево-а, да га помиње у својој студији о Логичком Читању, али и он сматра читање на глас као нешто без чега се не може бити.

И сам сам то мишљење делио и ако сам на пракси видео, да при гласноме читању има рђавих последица, које рђаво утичу на успех наставе. Како, например, наставник да дисциплинује све ученике, да могу да пазе и прате читача, који је технику "читања савладао брзо, или је од куће у школу савладану донео Како могу духовно троми ученици у мислима да прате текст брзога и схватљивога читача» И обратно: како ће добри читачи моћи тражити слабога читача, нарочито читача са говорним манама, кад они једним погледом считавају читаве групе речи, докле овај једва считава по коју групу гласова, па и од њих неке изоставља»

Ну при томе је јасно ово. Могу се јаком дисциплином натерати добри читачи, да руком воде по реду који чита слаб читач; исто се тако могу натерати слаби читачи, да руком воде по реду, који чита добар читач и, благодарећи тачкама и запетама где овај стаје, слаб читач га може стићи и по не-

5