Učitelj

388 Учитељ

себи ствара навике за самосталним радом, 3. читање у себи.

ствара навике умети радити с књигом, 4. читање у себи сти-

мулише интерес за књигом, 5. читање у себи помаже развићу

пажње, 6. читање у себи израђује технику и сазнање читања. * *

Али Блонски, свакојако да није проналазач ове педагошке новине. Без сумње она је никла у Америци где има већ израђену литературу и своју праксу. У Америци постоји „Нациснални комитет за читање". Између осталога њему је дужност да врши експерименте и издаје научне радове из области читања. И овај комитет је мишљења да се од Џ разреда: основне школе половина времена одређенога на читање, трошти иа стицање навика читања у себи. Код њих је већ доста. литературе по томе читању. Најчувеније је дело: С. Stone. silent and Reading, 1926. no kome је И. Лавров израдио процес самога рада у школи. Ја користим овај рад и предајем га. друговима учитељима у обиму и форми која је најразумљивија и толико практична, да се и код нас може у много чему применити.

Деца имају у рукама специјални „Уџбеник за читање у' себи". То је књижица богато илустрована, и садржи најпре: сасвим кратке и постепено све теже задатке за читање у, себи. Учитељ прво с њима води разговор ради изазивања интересовања објашњавајући им, да ће она најпре морати читати у себи „мотиви читања“, па ће после да одговоре радом („контролисање радом"). За време читања учитељ пази Ha правилност седења деце, правилност положаја књиге, да не шапћу, да прстом не показују слова и друго.

Разред чита у себи: 1. Покажи прозор, 2. отвори врата, 3. Стани пред разредом, 4. Покри лице рукама, 5. Погледај кроз прозор. Учитељ прозива ма кога ђака и каже му да изврши ма који задатак. Ученик под контролом целога разреда изврши задатак и иде на своје место. После се прозива. други ученик.

Интересантни су: а) задаци из овога читања сједињени с игром и забавом: 1. Побегни иза зида, 2. Скочи, 3. Скочи до табле, 4. Стој на једној нози; 6) подражавање: 1. Полети: као птица, 2. Побегни као пас; в) забава: 1. Намигни оком, 2..