Učitelj

Ме вољи ка 389

Удари ногом, 3. Удари длан о длан, 4. Климни главом.

Слична вежбања, која захтевају више активности код деце, изазваће код њих без сумње велики: интерес за читањем и наморати их да буду пажљиви, јер ако рђаво што год прочитају не могу то да израде пред разредом.

Овакви задаци за читање у себи могу бити необично разноврсни, занимљиви и корисни. Ту могу бити разне игре, разне домаће животиње и разне корисне поуке. За ово последње врло је леп задатак: „Јутарње дужности". 1. Обуј чарапе, папуче, 2. Очисти одело, 3. Очисти нокте на прстима, 4. Опери руке, 5. Очисти четком зубе, 6. Изми врат, лице, 7. Обриши се добро, 8. Очешљај се. Прочитавши ово ученик мора пред целим разредом да докаже радом правилност разумевања прочитанога. |

Задаће су врло разноврсне али исто тако могу бити и разноврсни начини „контроле разумевања". Контролисање се може вршити резањем, цртањем, конструисањем само у томе случају треба материјала за то.

Врло је интересантно читање у себи бирањем слика које дају одговор на питање. Ученику се да доста питања за читање у себи и у исто време читаву гомилу слика које одговарају на питања. Правилним избором „слике — одговора" дете потврђује да је правилно разумело прочитано штиво: |. Треба ли лампу стављати на крај стола» (Одговор слика: пожар у соби), 2. Треба ли се нагињати преко ограде на степеницама2 (Одговор — слика: дечка на носилима носе у бол-' ницу), 3. Треба ли се играти на железничкој прузи> 4. Треба ли додиривати електричне спроводникег 5. Треба ли гристи нокте и глодати плајваз 2 |

Овај начин проверивања разумевања прочитанога усме"ним одговорима разумљив је, после њега прелази се на кратке одељке из причица из којих се увек извуку по неколико питања погодних за ово контролисање. У американским школама за овај посао има увек спремних уџбеника.

< _ Ето тако се у Америци практикује читање у себи. Ја знам да се оно код нас не практикује у овоме смеру и у овој размери. Ја сам више несвесно давао вредности читању у се-