Učitelj

Из школског рада 399

Из ШКОЛСКОГ РАДА

Цветко Ђ. Поповић, проф. ПРЕДАВАЊЕ ИЗ НАСТАВЕ МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА.

Љут судија.

(из читанке за ЈУ р, осн, школе од Љуб, М. Протића — 1926 а,

У „Учитељу“ за фебруар о. г. желео сам да скренем пажњу на значај обраде чланака читањем. У вези са обрадом чланака (као и другим радом у осн. школи), овим саставом желим да истакнем значај прављења „прегледа". Неки учитељи уопште не практикују у своме раду извођење прегледа, нарочито при обради чланака, а многи то чине на такав начин; да од тога рада нема оне користи, коју треба њиме постићи. Међутим, извођење прегледа није ни споредна, ни безначајна радња. Преглед је одлично средство за разви јање правилног мишљења, за развијање способности да се у множини чињеница нађу и уоче оне главне или да се дата главна мисао правилно развије и обради. |

Покушаћу на једном конкретном примеру да изнесем, како се преглед правилно изводи и искоришћује.

Децо, извадите читанке. Нађите 23-ћу страну. Јесте ли сви нашлир Пазите! Читаћемо причу „Љут судија'. — Да ли је неко од вас већ читао ову причу» (Ово је потребно проверити, да нас ти који су се ранијим читањем већ упознали са садржином приче, не наведу на бржи ток предавања). — Кога зовемо судијар — А за којег судију кажемо да је љут судијаг (Реч „љут' нагласити. На ово питање деца ће дати разне одговоре, али вероватно ниједно неће схватити израз „љут' у смислу строг). — Добро, тако ви мислите. Да видимо за којег се судију у овој причи каже да. је љут судија.

— Пазите! Ко хоће да чита» (Приликом првог читања сваког одељка, прозивати ученике који боље читају.) — Читај ти, Јоване! („У старо доба, кад је Свети Илија судио на земљи, живела два суседа у једном сеоцу. Један је био врло богат, а други је једва зарађивао да децу. захрани). — Доста. Даље нека чита Милисав. („Један пут догоди се да обојица