Učitelj

Из школског рада 401

гом тачком прегледа, а трећи с трећом. — Кад смо изводили прегледе, вежбали смо децу да из веће количине градива нађу оно што је главно. Није потребно посебно објашњавати велики значај овакве способности, коју живот захтева на сваком кораку. Али исто тако је важно развијати и супротну способност: сажету мисао или извод опширни je pal радити. То чинимо ако приликом понављања поступамо као што је напред изложено: прво ученик прочита одговарајућу тачку прегледа, па онда о њој прича (разрађује је).

Напослетку један или два ученика испричају целу причу без прекида.)

— Какав би друкчији наслов могли да дамо овој причи» („Св. Илија кажњава крадљивца", „Како је Бог казнио CB Илију", „Громовник Илија" и т. д. — Најподеснији наслов напишемо више прегледа крупнијим словима и подвучемо.)

— Ко је у овој причи био љут судија» Како му је оно Бог казао — Зашто му је то pekao? — А је ли био богати сусед крив Па зашто је онда Бог казао Св. Илији да је љут судија2 (Ако које дете правилно одговори продужићемо рад, а ако је потребно онда ћемо помоћним питањима настојати да сама деца осете и схвате морални појам) — Колико је богати могао да украде брашна из сиромахове торбице» — Па је ли право да га због тако мало брашна казнимо смрћу — А зашто га је Св. Илија тако строго казнио (Био се много наљутио што овај богати краде од сиромашног). Шта је рекао Бог Св. Илији, како је требало да казни богатог због те крађег — Је ли то'праведније> — Зашто» — Је ли био овде Св. Илија праведан судија» — Шта је онда Бог с њиме урадиог — (На овај део рада у предавању треба обратити нарочиту пажњу, јер тежиште приче је у моралном појму, који су деца већ морала осетити за време читања и причања, а сад га само јасно формулишемо и истакнемо.) |

Ко зна како наш народ каже, како треба судити» (He пада ми на ум ни једна згодна народна изрека. Ако су деца учила песму, онда их можемо подсетити на речи мајке Краљевића Марка да не суди: „Ни по бабу ни по стричевима, већ по правди Бога истинога“. Или им поставити питање: Какав треба да буде сваки човек кад некоме суди — Ако

6