Učitelj

Нови покрети у васпитању 409

Многа деца наједанпут:

Јер су му мале.

Онај дечко као да му је олакшало:

— Најзад, ево, пронашли смо.

Д.: Али код нас није тако; код нас не расте и кожа.

Девојчица: Зашто ми не скидамо кожу

Друга: Зашто је код гусеница друкчије»

Учитељ: Да ли и наша кожа расте, или остаје увек таква каква је. o

Дечко: Наша стара кожа скида се постепено, сасвим полако, то је перут. И длаке отпадају.

— Ја немам перути.

Деца показују перут на глави, на рукама итд.

— Зар то није ђубре, прљавштина»

—- Не, прљавштина изгледа црна, а перут на глави је сасвим бео. |

Учитељ: Сад да утврдимо што смо до сад казали о гусеници. — 1. Гусеница нема очију.

— 2. Може да осећа преко длака.

— 3. Скида јој се кожа. (Пресвлачи се).

4. Претвара се као и друге животиње.

Разговор се наставља и траје 13/, без паузе. Долази се до тога како се неке гусенице завлаче испод коре дрвета да се завију... Штеточине су. Кад поједу све лишће, мора дрво да изумре и одсече се. Одбрана против њих.

После подне дете је. само код куће нашло из Бремсовог „Живот животиња" име ове гусенице, донело књигу и чита осталој деци. -

Као што се већ из самог примера јасно истиче развијање активности општи је методски принцип нове школе. Само је појам активности и саморадње добио нови смисао. Саморадња се не преноси у развојну наставу. Увидело се да је развојни метод обмана самосталног прерађивања и да значи неприродност и немогућност.

Вредно је на овоме месту чути мишљење једног истакнулог реформатора о томе:

„Метод питања не побуђује логичку самосталност закључивања и даљег налажења, већ просто сецка градиво на