Učitelj

410 У U HT e JE

питања и одговоре. Питања бивају вештачки тако формулисана да деца према своме развитку и знању допуњују одговор. Ток мисли је утврђен ланцем питања, исход ствари је унапред одређен. При понављању обухватају се питања и одговори у једну целину као да им је готово пружено. Разлика је само у спољашњем облику, у раздељивању садржине на питања и одговоре. Деца се тако навикну да пазе само на питања и да налазе одговарајуће одговоре, тако да се од њих може извући шта се хоће. Код развојног поступка пита се за све. Пита се за оно што је само по себи разумљиво, пита се о стварима које деца знају, чак и. о ономе што се понавља. Место да развија самостално расуђивање, метод питања га у току времена кобно угушује. И деца, која су навикла на такву наставу, не одговарају више шта сама мисле, већ шта има у питању да се допуни. |

Принцип учења радом уздигао се изнад поступка питања. Васпитање радом за рад постала је основна мисао наставне обнове. Али се смисао рада проширио; он одавна није ограничен само на ручни рад, као што је некад било. Нису извесни облици рада одлика радне наставе, већ сам Рад и то рад као психичка радљивост.

Самосталност ученика у раду и оригиналност готово задивљују. Наставничка предавања у досадашњем смислу, чак и код предмета, где се жива реч учитељева цени, потпуно су изостављена. Предавачи су или ученици, или је рад заједнички, управо ученички, који наставника само потпомаже. Како нпр. изгледа на часу историје, може да покаже један пример са таквог часа у претпоследњем разреду једне средње школе. Пред сваким је историјски атлас што служи место уџбеника. Ученици налазе страну која се односи на дотични догађај — неки рат Пруске. Према знацима, који означавају поједине војске, они сами представљају њихово кретање, замишљају ситуације и стварају закључке. Знање се допуњује и проширује ђачким рефератима, рађеним на основу извора, излетима у историјска места, светлосним и филмским сликама. На сличан начин поступа се и код других предмета. | :

Ученици сами чине предлоге шта да раде наредних часова; предлажу путовања ради каквог научног смера и сами.