Učitelj

Нови покрети у васпитању 411

ле

праве планове како да се она изведу. За писмене задатке проналазе самостално теме, стварају програме за свечаности и родитељске вечери, компонују приче и комаде за извођење. Најочитији доказ ученичке самосталности су писмени радови. Ту не само да је свака тема друкчија и обрада сваке само · стална, већ и спољашњим украсима — цртежима, који стоје у складу са садржином, сваки рад представља оригинал.

У погледу стваралачке самосталности особито су интересантни ученички цртежи. Цртању се, као средству за изражавање, поклања у свима, нижим и средњим школама, OCOбита пажња. Богаством мотива и оригиналношћу замисли, ђички цртежи изненађују. То су читаве збирке занимљивих пеисажа, људских фигура у разноликим положајима, фантастичних шара у модерном стилу, замишљених фигура, маска, декора и костима за позоришне комаде, разни програми, реклама и још много других занимљивих предмета дечјих замисли.

Цела настава дакле служи раду духа и руке. Материјални васпитни циљ одлучно се одбацује. Знање и умење су природни резултати стваралачког рада, а не циљ наставе. Оцене су избачене, превођење ученика врши се према уверењу наставника. =

Ученици озбиљно "раде, много читају и посматрају. Истичу се оштрином запажања, трезвеним суђењем, критичким смислом и извежбаношћу у усменом каои у писменом изразу. -

Са продуктивним paMnoM, Ho/eJa pala H сједињавање у раду, као услови заједничког стваралачког рада, важе као педагошки принцип. Отуда,. поред појединачног рада заједничком раду придаје се огромна вредност. Ученици узајамним споразумом раздељују по плану неки рад. Сваки израђује свој део и на крају се опет уједињују. Заједнички постају читаве књиге о завичају, путописи крајева кроз које се ишло, географске карте, карте о. времену, помоћна средства за наставу, апарати за рад у природним наукама и друго. У заједничком раду учити самостално радити духовно и телесно, развити расположење за добровољни рад и радну навику за службу народне заједнице, то је крајњи циљ.