Učitelj

100 У читељ

пукотину наших обеју пријатељица, првих насељеника камене израсти. Ту се она одмарала и дисала сасвим тихо, у топлој влажној земљи постајала је све дебља и дебља, па је најзад прсла и одаслала један коренић у дубину а два листића у висину на сунчану светлост. „Како се ви зоветер“ запита она. радознла већ као креда бела постала печурка: Ја се зовем бибер, припадам породици дебелокорастих биљака... овде ћу се настанити и ако је ваздух добар преселиће се и моја сестра“ — итд. описано је дакле све биљно паи животињско царство камене израсти.

То је дакле један доживљај. Његова релативна груписања помажу да се градиво лакше и за опредељено време савлада. Јер у колико је предмет опширнији или тежи, у толико би укупан доживљај био мање прегледан, када се неби _ издиференцирао одговарајући број група. Али те групе или комплексни делови једног доживљаја нису ни мало независни. Сваки је комплекс са сваким другим комплексом директно везан, дакле истовремено за себе и зацело односно целокупан доживљај.

_У разреду је, по окончању предмета за неколико тренутака влада апсолутна тишина. А затим се испрсило свих 30 дечака према учитељу: питају, примећују, предлажу — ни један не изостане — и тако се при заједничком раду обраћа. пажња на све. Тражи се познато. Посматрају „е слике биљака, ако је могуће траже у природи или у башти и сједињена „камена израст скупља у хербариуме. Испитује се подобност пионера биљног царства и живота. Појединачни цртежи, слике камене израсти малају се у њеним разним ста· њима. Изграђује се један модел; што је о појединим биљкама. вредно запамтити уноси се заједнички. Перспективе о оружју биљака у борби за живот уопште; заштита од ветра, воде суше. Траже се борбена места око животног простора и тд. на крају и на подесном месту „цело“ се представи драматично. И на тај начин садржина догађаја расте и постаје јаснија. А кад се треба да покаже да је градиво савладано поставе се питања или их деца формулишу сама, н.пр: „стара камена израст прича своју историју гномима“ или животне успомене каранфилка, мајкине душице и т.д. Са одушевљењем испреду