Učitelj

Васпитање за заједницу | 105

А да би се овај високи циљ постигао, потребно је опет, да се ово заснива на темељима модерне педагогике, тј. све да полази од детеша! Само такав пут који полази од детета води циљу; сама нам га дечја психологија може показати. Она нас учи: све, што ви, педагози, смерате с дететом, све то већ лежи као клица, као пупољак у детету. Само је потребно, да ви развијете подлоге, а снага ће се развити. Ваш је рад само негативан; само га немојте још у почетку посменути, да све добре идеје и снаге порасту и сазру. Ослоните се на дете и нањегово развиће ка вишем онако, како се вртар ослања на снаге, које његово дрвеће гоне да расте, цвета и плодове доноси!

Које су то снаге које би се ставиле у службу грађанског васпитања» Доноси ли их шестогодишње дете собом у школуг

Овде је пре свега животом у заједницама, у којима се дете дотле креће, у породици, домаћој заједници и другарству у игрању, већ развијена јака подлога, а то је осећање зејед-. нице. Оно се показује нарочито у слободној игри, чиме се развијају друге подлоге и снаге: смисао за ред, за уређивање у целине, и за подчињавање, најзад и дар за вођење.

Даље се овим заједничким животом развија код детета и извесна свест о Правоме, и то врло осетљиво. Сваки је васпитач искусио хиљадама пута, како се ово осећање правде врло лако увреди код детета, како дете инстинктивно оштро разликује правду од неправде.

И савест је већ ту; она се буди свакако сама у случајевима у којима дете већ може да разликује рђаво — зло.

Поред осећања правде и савести, буди се рано већ нагон освете, који хоће зло да казни а добро да награди.

Али најјаче силе, у неку руку елементарне снаге дечје душе, леже у навали доживљаја и радљивости.

Све ове подлоге и снаге развијају се у лабаво прешколско доба брзо и јако, и њихова развића имају за последицу помагање других снага. То значи, још од првих дана заједничког школског живота дати прилике да се развију ове снаге:

6. Владање самим собом.

Први разред није никаква заједница; то је само један конгломерат, један агрегат; његови поједини чланови сасвим