Učitelj
116 Учитељ
рави саму ствар. Ствари, ствари! Никада не треба заборавити, да ми речима дајемо сувише велику моћ. Са нашим брбљивим васпитањем стварамо ми само брбљивце.“
Основне идеје Русовљеве налазе у Немачкој најодушевљеније признање. Шегове идеје делимично практично извађају филантрописте Десаве и Шнепфентала. Утицај ове педагошке школе полаже још јаче Гатевед, чија књига „Нацрт географије,“ издата 1775. године, нарочито износи дотле потпуно занемарени физички део земљописа. Уопште је полет, који узима географска настава крајем 18. века врло бујани снажан, и много од онога што су у овом погледу тражили тадашњи педагози остало је још и данас само — тражење.
Кропачек износи ова најбитнија начела, која су пре сто година била истакнута за земљописну наставу.
„Географија је међу свима предметима који се уче у школи, предмет, који пре свега тражи посматрање. Зато је. неопходно потребно, да се све што се учи изнесе пред ученика, да се све учи очигледно. Ово ће се најлакше тако постићи, ако се учење земљописа отпочне са "учењем познавања домовине, као што нпр. Б. Шиц у Халу постепено иде од града познавању среза, округа, целе Немачке и тек онда Европе. Али се настава мора поделити у различите течајеве а за сваки се мора написати засебан уџбеник и нацртати засебна мапа. Али ни најбоља мапа не помаже, ако ученик земљопис учи напамет и не разуме мапе; зато мапа не сме бити претрпана именима, него има да садржи само она имена, која су за сваки течај нужна као наставно градиво. Она мора, даље, да прикаже европске земље по једном размеру, а добро би било, да на мапи и нема никаквих имена, па ни почетних. слова. Мапа мора прво бити правилно сравњена са планиглобом, па и са самим глобусом. Ученик се мора упутити, да мапу посматра са различитих гледишта, да би положајна места стално била у његовој памети, а нарочито их треба научити, да умеју одредити међусобну удаљеност појединих места. Када ученик тако постане потпуним господарем мапе, мораће то доказати цртањем мапе, и то прво на мрежи, а затим ће по упуству учитеља да нацрта мапу слободно само контуре. |